Zajęcia 14.12.2020
Sezon zimowy się
rozpoczyna więc mam nadzieję że czasie świątecznym i w okresie ferii zimowych,
i szansa na zabawę na śniegu jest wciąż duża! Taka forma aktywności
znakomicie wpływa na naszą odporność. Wystarczy tylko dobry kombinezon i krem
ochronny. A potem można zacząć zimowe szaleństwo.
Zimowe zabawy ruchowe dla dzieci − przykłady zabaw
Temperatura na minusie, śnieg
po kostki, czyli pozostało tylko założyć buty i lecieć
na zewnątrz… Tylko pytanie: w co się bawić? Oto kilka moich pomysłów! Zabawy ruchowe o tematyce zimowej:
1.
Lepienie bałwana. Czyli klasyka gatunku! ...
2.
Rzucanie śnieżkami. Kolejny klasyk. ...
3.
Sanki i ślizgacze. Temat w zasadzie nie wymaga rozszerzenia. ...
4.
Robienie aniołków na śniegu, rysowanie patykiem po śniegu.
...
5.
Łyżwy. ...
6.
Rzucanie śnieżkami do celu. ...
7.
Szukanie skarbów w śniegu. ...
8.
Kulig.
GRY PLANSZOWE – NASZA TERAPIA RODZINNA
Natomiast
gdy aura nie zachęca do zabaw na świeżym powietrzu polecam gry planszowe. Siedzenie
w domu może być fajne. Dla rodziców i dzieci zwykle jednak po kilku dniach
przestaje być już takie. W takich chwilach warto sięgnąć po sprawdzoną
rozrywkę, o której być może ostatnio nieco zapomnieliśmy. Sprawdźcie czy macie
w domu takie gry.
GRY PLANSZOWE – NASZA TERAPIA RODZINNA
·
Eurobiznes
·
Chińczyk
·
Warcaby
·
Szachy
·
Gra „Państwa i
miasta”- rodzice na pewno znają tę zabawę i wspólnie z Wami zagrają
·
Scrable
·
Domino
No i
inne gry, które na pewno macie w domu. Miłej zabawy!
Skąd wzięła się tradycja ubierania choinki?
Święta Bożego
Narodzenia to czas, który spędzamy z bliskimi, rodziną i przyjaciółmi,
zasiadamy razem z nimi do stołu i spożywamy uroczystą kolację. Święta kojarzymy
też z różnymi tradycjami, między innymi: przygotowaniem dwunastu potraw,
obdarowywaniem prezentami, śpiewaniem kolęd, kładzeniem sianka pod obrus czy
zostawieniem dodatkowego nakrycia dla zabłąkanego gościa.
W każdym domu różnie podchodzi się do tych zwyczajów – jedne są praktykowane, a inne nie. Każdy przygotowuje się do świąt w zgodzie z własnymi preferencjami, jednak co do jednego zwyczaju wszyscy są zgodni. Choinki pięknie wyglądają w naszych domach, a przy tym wprowadzają wyjątkową atmosferę. Przystrajamy je w najróżniejszy sposób, za pomocą bombek czy własnoręcznie wykonanych dekoracji. Na czubku drzewka zawieszamy gwiazdę bądź iglicę, zaś pod nią kładziemy prezenty. Choinka jest chyba stałym elementem we wszystkich domach, bo kto bez niej wyobraża sobie Wigilię
Drzewko bożonarodzeniowe pełni nie tylko funkcje estetyczne. Tradycja jest przede wszystkim zakorzeniona w historii. Początków przystrajania choinki możemy doszukać się już w Alzacji – rejonie pogranicznym Francji i Niemiec, gdzie iglaste drzewka dekorowano jabłkami, orzechami, świecami oraz ozdobami z papieru. Miało to symbolizować rajskie drzewo, które w czasie przesilenia zimowego miało dawać nadzieję i być symbolem odradzającego się życia. Informacje na ten temat pochodzą głównie z XV i XVI wieku, a dokładniej z kazań kościelnych, w których krytykowano ten zwyczaj, traktując jako pogański. Mimo krytyki, tradycja ta zyskiwała coraz większe uznanie, między innymi za sprawą Marcina Lutra, który popularyzował ją na terenie protestanckich Niemiec. Z czasem także katoliccy duchowni zaczęli zachęcać wiernych do stawiania choinek na pamiątkę pierwszych rodziców – Adama i Ewy. Jabłka, którymi przystrajano drzewko, miały przypominać o grzechu pierworodnym i być symbolem płodności. Świece symbolizowały światłość czyli Chrystusa, ponadto były związane z kultem zmarłych. Jednak w praktyce o tym co zawieszano na drzewkach decydowała regionalna praktyka.Zwyczaj w szybkim tempie rozpowszechnił się w całej Europie. Przykładowo we
Francji, zapoczątkowała go w XVIII wieku Maria Leszczyńska (żona króla Francji
Ludwika XV), która choinkami udekorowała Wersal. Pomysł ten zaczerpnęła u
samego źródła, czyli z Alzacji, gdzie mieszkała kilkanaście lat. Z czasem
choinki zaczęły pojawiać się również wśród mieszczan oraz na wsiach. Do
Polski zielone drzewko zawitało w XIX wieku. W niektórych regionach Polski
południowej pojawiły się dopiero po II wojnie światowej. Tradycję tę
praktykowano głównie w miastach. Na wsiach choinkę zastępowała podłaźniczka,
czyli nic innego jak dzisiejsze stroiki świąteczne. Była to kawałek gałęzi
jodły, sosny bądź świerku ozdobiony różnymi dekoracjami. Dawniej zawieszano ją
pod sufitem, dziś w tym miejscu wiesza się jemiołę. Tradycja zawieszania
podłaźniczki utrzymała się na wsiach aż do lat 20 XX wieku. Zwyczaj ubierania
choinki ma swoje korzenie we wcześniejszych obyczajach, a dokładniej w
słowiańskiej tradycji dekorowaniu snopu zboża, zwanego Diduchem (dos. Dziad).
Był to zwyczaj związany z obchodami Święta Godowego. Pierwszy skoszony podczas
żniw snop żyta, owsa lub pszenicy był ustawiany w chacie na Boże Narodzenie i
trzymany do Święta Trzech Króli. Snop był uważany jako talizman chroniący przed
złymi mocami, ponadto miał zapewnić urodzaj na przyszły rok.
Dawniej
drzewka przystrajano ciasteczkami, pierniczkami lub innymi wypiekami. Były to
także: orzechy, rajskie jabłuszka, własnoręcznie wykonane ozdoby z bibuły,
piórek, wydmuszek lub słomy. Oprócz tego, na gałązkach zapalano świeczki i
zimne ognie. Współcześnie na choince pojawiają się raczej kolorowe bombki,
cukierki, papierowe ozdoby, anielskie włosy, lampki elektryczne i wiele innych.
Większość z tradycyjnych elementów dekoracji ma swoje symbole:Jabłka:
symbolizują rajską jabłoń, ma zapewnić zdrowie i urodę, Orzechy: zawijane w sreberko
symbolizują dobrobyt i siłę, Łańcuchy:
przypominają o zniewoleniu grzechem, a także umacniają rodzinną więź i chronią
dom przed kłopotami. Światełka:
oznaka Chrystusa, kult zmarłych, ma bronić przed ciemnościami i złem. Symbol
życia i nadziei. Dawniej w Izbach ogień płonął przez całą noc wigilijną, tak
aby przychodzące dusze przodków mogły się ogrzać, Gwiazda betlejemska: ma pomagać
w powrotach do domu, Dzwoneczki:
oznaczają dobra nowinę i radość, Aniołki:
opiekują się domem.
JAK POMYSŁOWO UDEKOROWAĆ CHOINKĘ?
Jak mówi znane przysłowie-co kraj to obyczaj. Jeżeli mówimy o dekorowaniu drzewek na Boże Narodzenie, w różnych krajach wygląda to inaczej. U Włochów na choince znajdziemy między innymi złote orzechy, czy laleczki. Niemcy poza bombkami dekorują drzewka między innymi drewnianymi zabawkami. Nasze zwyczaje i upodobania odnośnie wystroju różnią się, lecz w wielu domach choinka co roku wygląda tak samo, bądź bardzo podobnie. Po świętach ozdoby chowamy do pudełek i przy kolejnych świętach ponownie te upiększamy nimi drzewka. Może warto coś zmienić? Oczywiście, nie chodzi o to aby co roku kupować nowe dekoracje. Czasem wystarczy jednak dokupić kilka elementów (szczególnie tych rzucających się w oczy np. łańcuch lub światełka), które nadadzą zupełnie nowy wygląd choince. Zawsze można własnoręcznie wykonać piękne ozdoby, które nie tylko będą dobrze wyglądać, lecz także będą napawały nas dumą. Ciekawym pomysłem jest przerabianie starych ozdób. Można nadać im zupełnie nowy wygląd, używając kolorowych papierów, koralików, brokatu, wstążek, materiałów, cekinów itp.
Głównymi kolorami, które dominują w naszych domach podczas Świąt Bożego Narodzenia są czerwień, zieleń, błękit oraz złoty i srebrny. Jednak warianty kolorystyczne coraz bardziej się zmieniają – Polacy odchodzą od tradycji. Najczęściej drzewko ma komponować się z wnętrzem mieszkania i resztą wystroju. Drzewko wygląda znacznie lepiej kiedy występuje na nim mniejsza ilość kolorów. Możemy wybrać dwa np.: srebrny i granatowy. Nie musimy również zapełniać każdej gałązki drzewa –minimalizm równie przynosi doskonałe efekty!
Choinka to bardzo
istotny element Świąt. Przystraja nasze domy, jest symbolem życia oraz nadaje
świąteczną atmosferę. Z czym jeszcze nam się kojarzy? Oczywiście ze świątecznymi prezentami, które kładziemy pod
nią, aby później obdarować nimi bliskich. Poza tymi elementami, ważny jest
również moment samego ubierania drzewka. Zazwyczaj robimy to z rodziną, dzięki
czemu możemy wspólnie spędzić czas i razem przygotować się do wieczerzy
wigilijnej.
Mikołajki
Lekcja przyjaźni
Niektórzy ludzie przychodzą i odchodzą z naszego życia, nie pozostawiając nic po sobie. Dowiedz się, jak rozpoznać prawdziwych przyjaciół, którzy zostaną z Tobą na zawsze.
Przyjaciel
to ktoś, kto zawsze jest przy nas, gdy tego potrzebujemy. W ciągu swojego
życia spotykamy jednak wielu ludzi, którzy mimo że chcą nazywać się naszymi
przyjaciółmi, w rzeczywistości znikają w najmniej odpowiednim momencie,
dokładnie wtedy, gdy naprawdę potrzebna jest nam ich obecność. Prawdziwy przyjaciel to
skarb, dlatego też warto umieć go rozpoznać i docenić jego rolę w swoim życiu.
Poniżej znajdziesz aż 7 cech prawdziwego przyjaciela, który zostanie z Tobą do
końca życia. Każdy z nas ma wielu różnych przyjaciół, niektórych z nich znamy
niemal od zawsze. Czasami jednak otaczają nas ludzie, którzy zagoszczą w naszym
życiu tylko prze chwilę; jedni przychodzą, inni odchodzą, a w rzeczywistości
nie zostawiają po sobie nic szczególnego.
Ze słowem ,,przyjaciel” utożsamiamy najczęściej kogoś, kto zawsze powinien
być przy nas
. Nie chodzi tu jednak o to, by fizycznie ciągle zajmował się naszymi
sprawami; my także musimy uszanować fakt, że nasi przyjaciele mają swoje życie,
swoje sprawy i swoje cele Jeśli nie potrafisz w pełni ocenić, czy dana osoba
jest Twoim prawdziwym przyjacielem, koniecznie czytaj dalej i poznaj jego kluczowe
cechy.
1. Prawdziwy przyjaciel daje Ci czas i
przestrzeń
Prawdziwi przyjaciele nie tylko cieszą się z Twoich osiągnięć, ale też
motywują Cię do działania i pomagają Ci osiągnąć Twoje cele
. Szanują to, że czasami stojące przed Tobą wyzwania mogą zajmować Ci czas,
który chcielibyście spędzać razem; nie mają pretensji tylko dają Ci tyle
przestrzeni, ile potrzebujesz. Cieszą się z tego, że mogą w jakiś sposób pomóc
Ci dojrzeć i rozwinąć się jako człowiek, pracownik czy partner.
Dobrego przyjaciela możesz rozpoznać po tym, że nie zawsze głaszcze Cię po
głowie, ale czasami potrafi też powiedzieć coś, co Cię zmotywuje i popchnie do
przekraczania swoich granic.
Jeśli mówisz, że czegoś się obawiasz, dobry przyjaciel zaproponuje,
że przejdziecie przez to razem. Złapie Cię za rękę albo dosłownie wypchnie tuż
za granicę Twojej strefy komfortu. Oczywiście przyjaźń nie powinna działać
tylko w jedną stronę – Ty także powinnaś być wsparciem dla swoich przyjaciół.
2. Prawdziwa przyjaźń nie jest wymuszona
Inną cechą prawdziwej przyjaźni jest fakt, że nic w Waszej relacji
nie jest wymuszone. Wszystko jest naturalne i po prostu dzieje się
samo, z potrzeby serca. Gdy jesteś w towarzystwie swojego przyjaciela, nigdy
nie zapada pomiędzy Wami niezręczna cisza. Nawet gdy milczycie, żadnemu z Was
to nie przeszkadza – takie chwile również są potrzebne.
Dobra przyjaźń pod wieloma względami przypomina udany związek, w którym dwie osoby są ze sobą, bo
tego chcą, a nie dlatego, że muszą.
Nie ma wtedy potrzeby planowania wszystkiego i stawiania sobie
jakichś planów. Ważne jest, by po prostu być i dzielić się zarówno dobrymi, jak
i złymi chwilami. Nikt nie musi być idealny, bo doskonale rozumiecie, że każde
z Was jest tylko człowiekiem. Kluczem do sukcesu jest akceptacja swoich
niedoskonałości i wspólne emocjonalne dojrzewanie.
3. Prawdziwa przyjaźń przetrwa próbę
czasu
Prawdziwy przyjaciel wcale nie musi być przy Twoim boku przez całe życie;
wręcz przeciwnie – pewnego dnia każde z Was idzie swoją drogą.
Nie oznacza to jednak, że rozstajecie się na zawsze. Każde z Was
prowadzi swoje własne dorosłe życie, ale jego fundamentem jest to, co
stworzyliście razem.
Wciąż możecie spotykać się, wspierać, rozmawiać i spędzać razem wolne
chwile.
Zdarza się, że z różnych względów nie widzimy swojego przyjaciela nawet
przez kilka lat, jednak gdy w końcu udaje nam się spotkać, mamy wrażenie,
jakbyśmy dopiero chwilę temu się rozstali. Przyjaźń nie stawia warunków, nie opiera się na materialnych czy
wymiernych korzyściach. Nie zależy od tego, kim jesteś, gdzie
pracujesz, ile masz pieniędzy… Z prawdziwym przyjacielem masz wrażenie, że czas
nie istnieje.
4. Dobry przyjaciel nie waha się mówić,
co myśli
Czasami boimy się powiedzieć przyjacielowi, że jakaś jego decyzja nie do
końca nam się podoba. To błąd, ponieważ prawdziwy przyjaciel nie waha się
mówić, co myśli; w ten sposób nie raz możemy uchronić bliską nam osobę
przed popełnieniem poważnego w skutkach błędu.
30 listopada 2020
Jak zrobić coś dobrego dla innych?
Empatia to umiejętność
zrozumienia ludzi oraz zdolność odczuwania ich uczuć i emocji, a więc
współodczuwania. To także umiejętność obdarzania kogoś pełną uwagą i
obecnością. Żeby pomagać mądrze musimy choć na chwilę „wejść” w sytuację i
potrzeby innych osób. Każdy człowiek ma w sobie potencjał do czynienia dobra.
Jak zamienić chęci w działanie? Jak pomagać innym, żeby ta pomoc była mądra. A oto kilka pomysłów ( podpowiedzi) co możesz
zrobić dobrego…
1. Zaoferuj
swoje towarzystwo komuś, kto go potrzebuje
2. Pociesz
kogoś, kto właśnie cierpi po rozstaniu, śmierci bliskiej osoby, stracie pracy
albo po prostu jest mu smutno
3. Zabierz
niedokończone jedzenie z restauracji i zaoferuj bezdomnemu
4. Oddaj
nienoszoną odzież biedniejszym
5. Albo
daj swoje książki do biblioteki
6. Nie
zbierasz naklejek na świeżaki? Daj komuś!
7. Powiedz
komuś komplement, zupełnie bezinteresownie
8. Uśmiechnij
się do kogoś
9. Ustąp
komuś miejsca w autobusie/tramwaju/kolejce
10. Zagadaj
do nieśmiałej osoby podpierającej kąt na imprezie
11. Wpuść
kogoś z jedną rzeczą przed siebie w kolejkę w sklepie
12. Pomóż
osobie z wózkiem lub na wózku gdzieś wejść. Czasami wystarczy przytrzymać drzwi
13. Zostaw
komuś karteczkę z miłym napisem
14. Pożycz
koleżance książkę, którą chciała przeczytać a Ty masz w swoich
zbiorach
15. Lub
inną potrzebną rzecz, np. walizkę komuś, kto jedzie na krótki wyjazd, parasol lub
cokolwiek innego
16. Przytul
kogoś
17. Przeproś
kogoś, kogo przeprosić powinieneś. Nie jest za późno na to, by zachować się
przyzwoicie.
Te rzeczy nic nie
kosztują, a czynią świat trochę bardziej przytulnym i przyjaznym miejscem.
Bardzo mocno wierzę w to, że nie jesteśmy źli, tylko robimy czasami złe rzeczy
i potrafimy być dobrymi dla innych.
02, 03, 04 listopada
Witam
wszystkich uczestników świetlicy środowiskowej TPD w naszej szkole. Nie możemy
spotykać się w szkole tak więc poprzez naszą stronę szkolną postaram się
zachęcić do pewnych działań, do przeczytania zamieszczanych propozycji zabaw,
konkursów, prac plastycznych. I tak zaczniemy od zbliżającego się Święta
zmarłych
Pamiętajmy
o tych co odeszli….
Początek listopada jest
szczególnym czasem, kiedy towarzyszy nam pamięć o zmarłych. Oderwani od
codzienności zatrzymujemy się, składamy kwiaty i palimy znicze kierując swoje
myśli do Tych, którzy odeszli.
Dzień Wszystkich Świętych, to dzień szczególny,
dzień zadumy i refleksji. Wspominamy wszystkich, którzy żyli
pośród nas, a już odeszli do wieczności. Święto to w Polsce kojarzy się przede
wszystkim z odwiedzaniem cmentarzy, na których spoczywają nasi bliscy, modlitwą
za nich i zapalaniem zniczy na grobach. Zachęcam Was do odwiedzenia grobów swoich
bliskich a także zadbanie o groby opuszczone.
Dzień życzliwości
Rozpocznijcie tendzień od wykonania „
uśmiechniętej buźki”. Sprawcie aby był
to dzień wyjątkowy… pełen uśmiechów, dobrych uczynków, miłych słów, gestów,
pozytywnych emocji. Żeby było radośnie, życzliwie i słodko. Aby ten dzień był
okazją do rozmów na temat tego, jak być życzliwym, jak okazywać życzliwość w
różnych sytuacjach, miejscach m. in. w szkole, w domu, w sklepie, na ulicy, czy
w autobusie. Aby był to dzień wyjątkowy…
pełen uśmiechów, dobrych uczynków, miłych słów, gestów, pozytywnych emocji.
Niech będzie radośnie, życzliwie i słodko. Ten dzień ma też być okazją do rozmów w waszym domu na
temat tego, jak być życzliwym, jak okazywać życzliwość w różnych sytuacjach,
miejscach m. in. w szkole, w domu, w sklepie, na ulicy, czy w autobusie. Dzień
Życzliwości i Pozdrowień to wspaniały moment do przypomnienia, ile w naszych
codziennych relacjach znaczą proste słowa: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień
dobry, miłego dnia. Zachęcam Was do wykonania swojego „ Rodzinnego Drzewka
Życzliwości”.
09,10, listopada
Jesień
Choć nie
zawsze możemy cieszyć się słońcem i ładną pogodą, jesień mimo wszystko kojarzy
się nam z pięknymi kolorowymi liśćmi i ostatnimi przyjemnymi promieniami
słońca. Kiedy przypada pierwszy dzień jesieni? Jak szybko będzie trzeba zmienić
letnie sukienki na jesienne płaszcze i kolorowe kalosze? Pierwszy dzień
jesieni kalendarzowej zawsze przypada 23 września i związany jest z równonocą
jesienną. To właśnie wtedy zarówno noc jak i dzień trwają po 12 godzin. W tym
roku przesilenie jesienne przewidziane jest na noc między 22 a 23 września.
Nowa pora roku rozpocznie się dokładnie o 3:54. Od tej chwili, aż do
przesilenia zimowego, każdy dzień będzie stawał się coraz krótszy.
Choć
jesień nie wszystkim kojarzy się dobrze, to jednak jest to jedna z piękniejszych
pór roku. Na drzewach pojawiają się kolorowe liście, a ciepłe promienie
słonecznie ogrzewają leniwe popołudnia. Spacery po parku czy po lesie nabierają
zupełnie nowych barw. Właśnie tak jesień widziało wielu znanych poetów, którzy
chętnie pisali o tej porze roku. Przeczytajcie wiersze a potem wykonajcie
farbami swoją pracę plastyczną o jesieni. A potem zapraszam na jesienny spacer
(jeśli pogoda będzie sprzyjała).
„Zbieramy
kasztany” Autor: Władysław Broniewski
Zbieramy kasztany,
robimy w nich dziurki,
a wtedy je można
nawlekać na sznurki.
Tak robi się lejce,
naszyjnik z korali.
Kasztany, kasztany
będziemy zbierali
"Jesienią" Autor: Maria Konopnicka
Jesienią, jesienią
sady
się rumienią:
czerwone
jabłuszka
pomiędzy
zielenią.
Czerwone
jabłuszka,
złociste
gruszeczki,
świecą
się jak gwiazdy
pomiędzy
listeczki.
-
Pójdę ja się, pójdę
pokłonić
jabłoni,
może
mi jabłuszko
w
czapeczkę uroni!
-
Pójdę ja do gruszy,
nastawię
fartuszka,
może
w niego spadnie
jaka
śliczna gruszka!
Jesienią,
jesienią
sady
się rumienią;
czerwone
jabłuszka
pomiędzy
zielenią.
Święto
Niepodległości Zbliżające się święto 11 listopada
to szczególna data dla każdego Polaka. To kolejna rocznica odzyskania przez
Polskę niepodległości Uczcijcie ten dzień ,bohaterstwo, waleczność i męstwo
naszych przodków, dzięki którym Polska po 123 latach niewoli wróciła na mapę
Europy. Nie zapomnijcie zaśpiewać hymn Polski oraz wywieście flagę
biało-czerwoną.
16,17,18
listopada
Drodzy uczniowie. W
tym trudnym okresie epidemii szczególnie musicie zadbać o swoje zdrowie.
Poniżej są przedstawione najważniejsze zasady, jak dbać o swoje zdrowie.
Zapoznajcie się z nimi. Wykonajcie na ten temat pracę plastyczną.
1.
Jedz regularnie 5 posiłków, pamiętaj o
częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu. Najzdrowiej jest mieć posiłki w
odstępach 3-4 godzinnych – ale bez przekąsek pomiędzy nimi (warto wtedy pić
wodę!). Taki rytm zapewnia optymalny metabolizm, który sprzyja dobrej
sprawności umysłowej i fizycznej.
2.
Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej
i w jak największej ilości, najlepiej w formie surowej lub minimalnie
przetworzonej. Warzywa i owoce są bogatym źródłem wielu ważnych witamin i
składników mineralnych (m.in. witaminy C), a także błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy
(tzw. antyoksydantów), które neutralizują szkodliwe wolne rodniki.
3.
Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, do których zaliczamy
m.in. mąkę i pieczywo razowe, kasze, ryż brązowy, płatki zbożowe. Produkty te
są bogatym źródłem węglowodanów złożonych, zapewniających organizmowi energię,
a także witamin z grupy B, błonnika i wielu istotnych składników mineralnych
(m.in. żelaza i magnezu).
4.
Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie. Ale jeśli go nie
lubisz, możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem.
Produkty mleczne są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, który jest
niezbędny do budowy kości i zębów.
5.
Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin
strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. Produkty z tej
grupy są źródłem szczególnie ważnego w okresie wzrostu i rozwoju
pełnowartościowego białka, a także żelaza.
6.
Zrezygnuj ze słodkich napojów (np. oranżad
i napojów owocowych) oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
Jedzenie słodyczy sprzyja m.in. powstawaniu nadwagi i otyłości, ale także
próchnicy zębów. A co z sokami owocowymi, które zawierają wyłącznie naturalnie
występujące w nich cukry? Według najnowszych zaleceń, dzieci w wieku 4-6 lat
mogą spożywać ich nie więcej niż 170 ml dziennie (około pół szklanki), a dzieci
od 7 roku życia do 230 ml, czyli co najwyżej szklankę soku owocowego
dziennie.
7.
Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów
typu fast-food. Nadmierne spożycie soli sprzyja rozwojowi wielu chorób
przewlekłych, w tym także otyłości.
8.
Bądź codziennie aktywny fizycznie (co najmniej
godzinę dziennie), ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i
innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin na dobę. Regularne ćwiczenia
pomagają zwiększyć tkankę mięśniową i mineralizację kości, a jednocześnie
zmniejszają tkankę tłuszczową. Codzienna aktywność fizyczna poprawia też
sprawność umysłową oraz pomaga w uzyskaniu atrakcyjnego wyglądu.
9.
Wysypiaj się, aby twój mózg mógł wypocząć. Niedobór
snu powoduje nie tylko problemy z koncentracją, ale także zwiększa ryzyko
otyłości. Dzieci od 6 do 12 lat powinny spać co najmniej 10 godzin na
dobę.
10.
Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała. Te proste pomiary
pozwalają na wczesne wykrycie niedowagi, nadwagi i otyłości, a także różnego
rodzaju zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży.
23,24,25 listopada
Andrzejki, jędrzejówki, jędrzejki. Obchodzone w Polsce
w noc z 29 na 30 listopada, w wigilię świętego Andrzeja. Z biegiem czasu stały
się głównie pretekstem do brania udziału w imprezach tanecznych, które z ich
dawną formą mają niewiele wspólnego. Tymczasem tradycja andrzejkowych wieczorów
sięga zamierzchłych czasów. Pierwsze pisemne wzmianki o tym święcie pochodzą z
XVI wieku. Warto dodać, że obrzędy z nimi związane daleko wykraczają poza znane
nam lanie wosku i tańce.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wszystkie polskie
dziewczęta na wydaniu wiedziały, że w imieniny św. Andrzeja mają szansę
dowiedzieć się, jak ułoży im się życie uczuciowe. O ile dziś to walentynki
uważamy na święto zakochanych, o tyle kilka dekad temu to św. Andrzej
patronował pragnącym miłości pannom, zaś patronką chętnych na ożenek kawalerów
była św. Katarzyna (4 listopada). Z biegiem czasu andrzejki wchłonęły obchody
katarzynek, a chłopcy zaczęli świętować razem z dziewczętami.
Co ciekawe, andrzejki mogą wywodzić się już z
czasów… starożytnej Grecji. Imię Andrzej jest kojarzone ze starogreckim andros i aner oznaczającymi
męża bądź mężczyznę lub adnreios (dzielny, mężny),
nawiązującym do męczeńskiej śmierci św. Andrzeja. Inne źródła mówią o
starogermańskim pochodzeniu Andrzejek, związanym z kultem boga płodności,
miłości i bogactwa.
Jakakolwiek nie byłaby geneza tego święta, wiemy
jedno – andrzejki w dawnej Polsce były jedną z ważniejszych dat w kalendarzu, a
wróżby odprawiane w ten wyjątkowy wieczór traktowano z ogromną powagą. Wokół
domów palono wielkie ogniska, które miały odpędzać złe duchy, a panny pod
poduszką umieszczały męskie spodnie, aby wyśnić przyszłego męża bądź liczyły
sztachety w płocie w nadziei na to, że dowiedzą się czegoś o przyszłym
małżonku. Przygotowałam Wam kilka zabaw które możecie wykorzystać w domu w czasie wieczoru andrzejkowego.
Poproście o pomoc rodziców. Wesołej zabawy!
WYŚCIG Z BUTÓW
Dzieci biorą po jednym ze swoich butów i od najdalszego miejsca od drzwi
układają je jeden za drugim tak, aby czubek jednego dotykał pięty drugiego.
Zaczyna najmłodszy z uczestników, a ten, którego but pierwszy dotrze do drzwi i
przekroczy próg, przeżyje w nadchodzącym roku wspaniałą przygodę/pojedzie na
wspaniałą wycieczkę lub klasycznie pierwszy wyjdzie za mąż/ożeni się.
KIM BĘDĘ W PRZYSZŁOŚCI?
Do worka chowamy atrybuty różnych zawodów (strzykawka, klucz francuski,
plastikowy młotek, mikrofon, samochód/kluczyki samochodowe, książka,
pióro/długopis, pędzelek, gwizdek, grzebień). Dzieci losują kolejno przedmioty
i pokazują innym, kim będą w przyszłości np. na zasadzie kalamburów. Fajnie,
jeśli potem dzieci mogą dobrać sobie jakieś inne akcesoria związane z zawodem,
który wylosowały i wcielić się w daną postać.
ANDRZEJKOWA NIESPODZIANKA
Dzieci siedzą w kole i w rytm muzyki przekazują sobie zawiniętą paczkę. Gdy
muzyka przestaje grać, dziecko, które trzyma paczkę, rozpakowuje ją i wyjmuje
to, co jest na wierzchu. Następnie muzyka włącza się ponownie i dzieci dalej
przekazują sobie paczkę. W kolejnej przerwie muzycznej, dziecko trzymające
paczkę rozpakowuje ją i zabiera upominek. Zabawę kontynuujemy do chwili, kiedy
wszystkie dzieci mają coś w ręku. Upominkami mogą być czekoladowe monety
symbolizujące bogactwo, gumki do ścierania/cukierki w kształcie serca
symbolizujące miłość czy naklejki koniczynki/podkówki symbolizujące szczęście.
ANDRZEJKOWE KUBECZKI
Bierzemy 5 kubeczków i ustawiamy je do góry dnem, wkładając uprzednio
jakieś „szczęśliwe przedmioty”. Dzieci wybierają kubeczki i odgadują znaczenie,
np.:
·
moneta – bogactwo,
·
cukierek – szczęśliwe „słodkie” życie,
·
klucz – rozwikłanie zagadki/nowy dom,
·
pierścionek – szybki ślub,
·
serce – odnalezienie miłości,
·
samochodzik – daleka wyprawa,
·
korona – osiągniesz sukces, zajdziesz daleko,
·
książka – osiągniesz sukcesy w nauce.
BALONY Z WRÓŻBĄ (ALTERNATYWA DLA CIASTECZEK Z WRÓŻBĄ)
W środku balonów wiszących w pokoju ukryte są wróżby. Zachęcamy dzieci do
wybrania sobie balona i przebicia go w dowolnie wybrany przez siebie sposób
(może na nim usiąść, zgnieść stopą, przebić szpilką, oddać tacie/mamie do
przebicia). Następnie odczytujemy wróżby ukryte w balonach, np. w tym roku
spełni się Twoje największa marzenie, zdobędziesz wspaniałych przyjaciół, przeżyjesz
niesamowitą przygodę, będziesz bardzo szczęśliwy. Możemy też puścić wodze
fantazji i przygotować śmieszne wróżby do ciasteczek, czy jak w naszym
przypadku, do balonów, jak np. “jutro rano założysz dwie różne skarpetki”,
“zawsze słuchaj swoich rodziców” albo… “zawsze słuchaj swojego ciasteczka”. Z
pewnością do głowy przyjdą Ci jeszcze inne proste wróżby andrzejkowe!
W(Y)RZUĆ MARZENIE
Dzieci piszą lub rysują na kartkach swoje największe marzenie. Następnie
składają lub zgniatają kartkę i próbują trafić nią do szczęśliwego kapelusza.
Komu się uda, tego życzenie spełni się w najbliższej przyszłości. Każdy z
uczestników ma trzy szanse.
DRZEWKO SZCZĘŚCIA
Na brystolu malujemy drzewko i na taśmę przyklejamy do niego listki, na
których z jednej strony malujemy symbole, np. ptak, serce, but, klucz, książka.
Następnie dzieci zrywają wybrane przez siebie listki i z pomocą opiekuna
interpretują symbol, który im się trafił (ptak – osiągniesz sukces, serce –
znajdziesz miłość, but – wybierzesz się w podróż/przeżyjesz przygodę, klucz –
rozwiążesz jakąś zagadkę, książka – osiągniesz świetne wyniki w nauce). Listki
proponujemy przygotować wcześniej, drzewo można narysować wspólnie z dziećmi.