RELIGIA Zadania dla przedszkolaków i zerówki.
Temat:
Pan Jezus wśród nas.
Drogie przedszkolaczki. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
W każdej sytuacji, w której jesteśmy, w każdym miejscu, jest z nami ktoś, kogo nie zobaczymy oczami, ale możemy odczuć, że jest. Wejdź w poniższy link, a dowiesz się kto to taki:
Pamiętaj nie
jesteś sam, bo zawsze jest z Tobą Pan Jezus.
Narysuj na kartce siebie i Pana Jezusa.
Życzę błogosławionego dnia. Pozdrawiam z Panem Bogiem.
16.04.2021 r.
EDUKACJA
PRZEDSZKOLNA STARSZAKI
TEMAT: Paluszkowy teatrzyk.
Witam Rodziców i przedszkolaki. Propozycje na dziś to:
1. Rytmika dla dzieci. Ruch przy muzyce - https://www.youtube.com/watch?v=23CmYNuEipk&ab_channel=WPODSKOKACH
2. Zadanie w Kartach pracy, cz. 4, s. 22. Kolorowanie fragmentów trójkątów na właściwe kolory. Czytanie zdań. Rysowanie szlaczków.
3. Ćwiczenia dykcji:
Dziecko powtarza za rodzicem:
- „Król Karol kupił królowej Karolinie korale
koloru koralowego”;
- „Krasnoludek ma czerwone ubranko i czerwone
buciki”;
- „Gdzie mieszka Śnieżka”
- „W smoczej jamie syczy smok”;
- „Stół
z powyłamywanymi nogami”
- „Po suchej szosie Szymon szedł”.
Najpierw dziecko powtarza tylko po jednym wyrazie, potem całe wyrażenie.
4. Tworzenie
muzyki - wymyślanie melodii do słów: „CZY WY WIECIE
CZY NIE WIECIE DOBRE WRÓZKI SĄ NA ŚWIECIE!”
5. Oglądanie pacynek paluszkowych:
Czy wiecie dzieci, że nasze paluszki mogą
też być aktorami? Jest to bardzo twórcza i radosna zabawa. W wolnej chwili
możecie wykonać pacynki na palce.
6. Posłuchajcie piosenki „Paluszkowy teatrzyk”. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=yy_w7LBlLTs&ab_channel=PiterKorn
https://www.youtube.com/watch?v=NyafIO_TUww
I. Było
sobie dziesięć paluszków i bardzo się nudziły.
Wstyd powiedzieć nawet na uszko… Ciągle się
kłóciły!
Aż ktoś z paluszkowej rodzinki dał pomysł
jak się patrzy!
Zróbmy sobie małe pacynki i będzie
teatrzyk!
Czy każdy paluszek ma już swoją rolę?
Czy
każdy paluszek chce być dziś aktorem?
Ref.:
Zapraszamy na teatrzyk paluszkowy,
gdzie wystąpi smok dwugłowy I straszydło śmieszne,
całe rozczochrane, i trzy małpki roześmiane.
Potem wróżka nam królewnę wyczaruje,
a królewna zaraz księcia pocałuje.
A na koniec mamy
dwa malutkie kotki,
bo teatrzyk nasz jest słodki.
II. Od tej pory paluszki, gdy tylko się nudziły,
wyciągały
szybko pacynki i teatr robiły.
A w teatrze nudy nie było, bo każdy był
zajęty,
Kłótnie znikły, a każdy palec miło
uśmiechnięty.
Czy
każdy paluszek ma już swoją rolę?
Czy każdy paluszek chce być dziś aktorem?
Ref.: Zapraszamy na teatrzyk…
· Rozmowa na temat piosenki: Co robiły wcześniej paluszki, gdy się im nudziło? Na jaki pomysł wpadły? Jak robimy paluszkowy teatrzyk? Jakie postacie mogą występować w tym teatrzyku? Co robią teraz paluszki, gdy się nudzą?
· Nauka piosenki (I zwrotki i refrenu) metodą ze słuchu. Powtarzanie słów i melodii piosenki.
7. Zabawa przy piosence: Paluszkowy teatrzyk. Dziecko porusza się po pokoju przy nagraniu - https://www.youtube.com/watch?v=NyafIO_TUww :
· podczas pierwszej przerwy (pauza – zatrzymanie nagrania na chwilę) w nagraniu dziecko zatrzymuje się i klaszcze nad głową;
· podczas drugiej przerwy dziecko klaszcze pod uniesionym do góry kolanem;
· podczas trzeciej przerwy – klaszcze, uderzając dłońmi o swoje uda.
8. Zadania w Kartach Pracy cz. 4, s. 23 – rysowanie po prawej stronie karty takich samych wzorów, jakie są po lewej stronie.
9. Wykonanie pacynek do paluszkowego teatrzyku.
Dziecko dostaje kartonik
o długości 5–6 cm i wysokości 3
cm oraz koło o średnicy 3–4 cm. Na
kole rysuje głowę postaci lub głowę zwierzęcia, np. smoka. Przykleja koło do
kartonika i skleja kartonik. Można też
wyciąć gotowe sylwety - załącznik
PACYNKI PALUSZKOWE – SZABLONY.
10. Twórczy ruch przy muzyce: RODZINA PALUSZKÓW (nagranie nr 1) – link:
http://ingleskids.com/wp-content/uploads/familypuppets.jpg
11. Zabawy
matematyczne „Liczenie – odejmowanie na palcach” w załączniku. Link: https://www.youtube.com/watch?v=osSObvWUI6s&ab_channel=Edupomys%C5%82yR%26B
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA STARSZAKI 15.04.2021 r.
TEMAT: „ZABAWY Z PŁYNAMI”
1. Rytmika dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU&t=19s&ab_channel=WPODSKOKACH
2. Rozwiązywanie zagadki:
Służy do mycia, służy do
picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia.
Dudni w studni, płynie w rzece, z rynny kapie, z kranu ciecze.
Co to jest? Czy odgadniecie?
Dzisiaj będziecie bawić się wodą, a przy okazji mierzyć: ile wody mieści się w różnych naczyniach. Co to jest woda? Jak wygląda? Czy ma kolor? Czy zawsze jest płynem?
***Woda jest płynem, jest przezroczysta, nie ma kształtu ani zapachu, ani smaku. Woda występuje w trzech stanach skupienia: płyn, lód, para wodna. Woda zamarzając zwiększa swoją objętość. Lód jest lżejszy niż woda. Woda jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego.
3. 3.Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem objętości wody
Rodzic przygotowuje kilka butelek plastikowych, np. o pojemności 1 litra, z różną zawartością wody zabarwionej farbą np. plakatową. Butelki należy dokładnie zakręcić.
· Określanie, ile wody jest w butelce. Rodzic ustawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecka, ile jest wody w butelce (dużo, mało). Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
· Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody. Rodzic ustawia przygotowane butelki na stoliku przed dzieckiem.
- Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której – najmniej. Dziecko nazywa też kolory.
- Następnie butelki ustawić należy według ilości zawartej w nich wody – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą ilością wody.
· Zapoznanie z jednostką objętości płynów. Rodzic wyjaśnia, że objętość płynów mierzymy
w litrach. Pokazuje butelki – 1 - litrową i 2- litrową. Określa, ile wody się w nich mieści.
· Oglądanie filmiku o wodzie. https://www.youtube.com/watch?v=1P2r5XnaXtU&ab_channel=MariuszSz-S
· Sprawdzanie ilości wody w butelkach. Sprawdzanie w dwóch różnych butelkach (jedna jest niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary – szklanki lub kubeczka.
- Dzieci przelewają do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce.
- Określają, gdzie było więcej wody (powinno być tyle samo).
· Można również bawić się wodą wlaną do kubeczków:
· Zachęcam do jeszcze jednego eksperymentu, w którym dowiecie się, że woda przyjmuje kształt naczynia – stałość objętości. Link:
http://dzieciecafizyka.pl/eksperymenty/woda-przyjmuje-ksztalt-naczynia-stalosc-objetosci/
4. 4. Dmuchanie w odkręcone butelki o różnej pojemności. Porównanie dźwięków wydawanych przez butelki. ***Jeśli jesteśmy przy dźwiękach, koniecznie musicie spróbować rytmicznej gry na szklankach z wodą. Czy wiecie, że na szklankach z wodą można wygrywać różne melodie?
Muzyczny eksperyment dla dzieci (po obejrzeniu filmu spróbujcie wykonać to zadanie muzyczne
z Rodzicami). Link - https://www.facebook.com/NutkiDlaSmyka/videos/608945993164833/
55 5. Ciekawe zabawy z wodą dla chętnych:
Ø Zabawy z wodą: https://www.youtube.com/watch?v=zHcGjqsZvJE
Ø Doświadczenia z wodą: https://www.youtube.com/watch?v=xUXeYx7L3RQ
Ø Eksperymenty z wodą: https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
6. 6. Ćwiczenia gimnastyczne z butelką:
Ø Przygotowanie:
– zgromadzenie butelek (przy pomocy rodziców);
– napełnienie butelek wodą do połowy z pomoc rodzica;
– przypomnienie zasad bezpieczeństwa.
Ø Marsz z butelkami :
· Ćwiczenia mięśni ramion, barków: marsz po kole i zabranie butelki z wyznaczonego miejsca;
· Rytmiczny marsz z uderzaniem jedną ręką o butelkę – 1 koło;
· Podnoszenie butelki nad głowę i chodzenie na palcach – 1 koło;
Ø Przysiady -trzymanie butelki przed sobą na wyciągniętych rękach i wykonanie 10 przysiadów.
Ø Slalom (kilka butelek): ćwiczenie bieżne, orientacyjno-porządkowe: butelki ułożone w rzędzie. Na sygnał dziecko biegnie między butelkami, bez potrącania. Na przerwę, staje wyprostowane przy jakiejkolwiek butelce.
Ø Trening : ćwiczenie mięśni rąk, nóg: bieg w miejscu, wyrzucanie na przemian rąk z butelkami przed siebie, a następnie do siebie.
Ø Relaks: ćwiczenia oddechowe: dziecko stoi z butelką w rękach, wznosi ręce do góry z wykonaniem wdechu, następnie wydech i opuszczenie rąk. Stawia butelkę na ziemi.
Ø Taniec radości – kreatywny taniec z butelką.
A teraz musimy wylać wodę z butelek i posegregować je. Puste butelki zgniatamy i wkładamy do worka.
7. 7. ZADANIE PLASTYCZNE dla chętnych. Zachęcam do wykonania zabawek z różnych butelek i nakrętek. Powodzenia!
Grupa młodsza 15.04.2021
Temat dnia: ,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka-rodzice i ich dzieci” .
Zadanie1.
Rozwiązanie zagadki:
Wiosną rządzą podwórkiem
Jedne szczekają, drugie gęgają
Rożne dźwięki wydają
Jedne są duże drugie malutkie
Ale wszystkie bardzo milutkie. ( zwierzęta na wsi)
Zadanie 2.
Oglądnij bajkę „Szukam mamy” – nauka dzieci zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c
Rozmowa na temat opowiadania :
– Kto szukał swojej mamy
– Jakie zwierzęta występują w opowiadaniu?
– Jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt z opowiadania?
Zadanie 3.
Ćwiczenia językowe z wykorzystaniem wiersza T. Kwiatkowskiej ,,Przeciwnie”.
Dzieci słuchają wiersza i dopowiadają słowa o znaczeniu przeciwnym.
Coś jest duże, a coś...
Coś jest słodkie, albo...
Coś jest czarne, a coś...
Inne smutne lub...
Jedno tłuste, inne....
To jest proste, a to...
Tamto cienkie, a to....
To głębokie, a to....
Coś jest głośne, a coś...
Może piękne być lub...
Wiele jest przeciwstawnych słów,
To wysokie, a to …
więc się pobawimy znów.
Coś gładziutkie jest lub...
Zadanie 4.
„Zwierzęta i ich dzieci” - wykonanie ćwiczenia w kartach pracy- połącz mamę i jej dziecko ( zadania w załączniku). Nazwij zwierzęta. Pokoloruj rysunki. Na podstawie obrazków zwierząt z kart pracy proszę spróbować wspólnie z dzieckiem podzielić na sylaby nazwę każdego zwierzęcia. Np. ko-tek, kro-wa itp.
Pozdrawiam Joanna Chuchra- Szamałek
Religia przedszkole i zerówka 15.04.2021
Szczęść Boże, kochane przedszkolaki. W minioną niedzielę, przeżywaliśmy Święto Bożego Miłosierdzia. Dzisiaj na lekcji religii poznamy historię polskiej zakonnicy Św. Faustyny Kowalskiej, dzięki, której cały świat poznał niezgłębione Miłosierdzie Boże.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji:
https://view.genial.ly/60734218b50a9b0d60e3ef72/learning-experience-challenges-copy-siostra-faustyna-i-milosierdzie-boze?fbclid=IwAR27ear3sMXx39E1ukfyObehJGF6ABoeVCn4giTYHgYNGPXAMePGrV2piJQ
Jeśli masz czas i ochotę, posłuchaj piosenek o Bożym Miłosierdziu oraz zagraj w grę lub ułóż puzzle:
https://view.genial.ly/6076772908c45b0d30e82142/presentation-copy-milosierdzie-boze-przedszkole?fbclid=IwAR2MHtTTFDYbPILVSIIbuSsF_iju54kztD-_ERnw_AhOJ9mHUhtLyK0OwnA
Życzę Wam błogosławionego dnia J
Pozdrawiam z Panem Bogiem.
Pani katechetka AsiaJ
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data: 14.04.2021 r.
Tematyka cykliczna: W świecie teatru
Temat:
BAŚŃ O SMOKU
Witam
Rodziców i przedszkolaki.
Propozycje na dziś
to:
1.
Ilustracja ruchowa do
rymowanki Wielki
smok. Proszę zapoznać dziecko
z
rymowanką, następnie dziecko powtarza rymowankę 3x- nauka na pamięć. Potem dziecko
ilustruje ruchem słowa rymowanki wypowiadanej przez Rodzica. Dziękuję!
Wielki smok szedł
do przodu kroki trzy,
zrobił przysiad i
wyszczerzył groźnie kły.
Skoczył w górę i
rozłożył skrzydła swe,
latał w koło, by
pogubić myśli złe.
W chłodnej wodzie
pływał żabką też,
na czworakach
chodził tak jak jeż.
Gdy się zmęczył,
to zwinięty w kłębek spał,
kolorowe
sny całą nockę miał.
2.
Ruch
przy muzyce: „SKACZEMY, BIEGNIEMY”. Link: https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&ab_channel=WYGIBASYTV-piosenkidladzieci
*** (dla chętnych)
3. Zadanie
- Karta pracy, cz. 4, s. 19-20
·
Porównywanie liczby kukiełek po lewej i po prawej stronie karty.
Naklejanie w kwadratach odpowiednich cyfr i znaków.
·
Rozwiązywanie krzyżówki – naklejanie liter tworzących wyrazy;
odczytanie hasła.
·
Oglądanie zdjęć. Określanie, czym różnią się teatrzyki. Czytanie
wyrazów umieszczonych na czarodziejskim lusterku. Mówienie, z jakimi baśniami
się kojarzą. Ozdabianie lusterka według własnego pomysłu.
4. OGLĄDANIE
TEATRZYKU KUKIEŁKOWEGO – BAŚŃ O SMOKU WAWELSKIM - w towarzystwie Rodzica - LINK:
https://www.youtube.com/watch?v=-hjgkHeMOGk
5.
Piosenka – „MAGICZNE MIEJSCE”- śpiew – 3 razy – utrwalanie słów i melodii
piosenki LINK:
https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
6.
Zadanie - Karta pracy, cz.
4, s. 21.
Czytanie tekstów zadań. Rozwiązywanie ich i ilustrowanie.
7.
Muzyczna
gimnastyka – powtórzyć 2 razy. Link
- https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&t=27s&ab_channel=WPODSKOKACH
8.
Praca
plastyczna:
·
„W krainie smoków” – wypowiedzi
dzieci
na temat: Jak mogły wyglądać smoki?
Uwzględnienie
wielkości, koloru i charakterystycznych cech postaci. Opisanie miejsca, w
którym mogły żyć.
Wykonanie pracy
plastycznej (materiały - kolorowy papier, ścinki
materiałów, sznurki, koraliki, plastelina, wełna itp.). Przyklejanie na
tekturze tła z kolorowego papieru.
Wycinanie sylwety smoka z wybranego
materiału. Wycinanie innych elementów – drzew, zamku, gór, słońca, chmur.
Przyklejanie wyciętych elementów na tekturce – tworzenie kompozycji. Dla
chętnych - inspiracje w załączniku – INSPIRACJE – SMOK, SMOK – PRACA PLASTYCZNA
- Classroom).
·
Lub
Smok – forma przestrzenna z różnych
materiałów. Możecie tez ulepić smoki
z plasteliny lub gliny.
Wspaniałej
zabawy! Pochwalcie się swoimi pracami.
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data: 12.04.2021 r.
Tematyka cykliczna: W świecie teatru
Temat:
H jak hulajnoga.
Witam
Rodziców i przedszkolaki.
Na początek:
1. Piosenka – „Magiczna miejsce” i twórczy ruch
przy muzyce według własnego pomysłu dziecka. LINK:
https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
2.
Rozmowa na temat: Co
to jest teatr? – na podstawie oglądanych ilustracji z GALERII oraz odwołanie się do wiadomości, przeżyć i
doświadczeń dzieci. Proszę odpowiedzcie na pytania:
·
Czy
teatr to tylko budynek?
·
Co
jest jeszcze potrzebne, aby stworzyć teatr?
·
Czy
w teatrze występują tylko ludzie?
·
Jak
się nazywa teatr, w którym występują lalki?
3.
Wykonajcie proszę zadanie - Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 81.
Czytanie
tekstu. Wyjaśnianie znaczenia wyrazów. Kończenie rysowania maski. Kolorowanie jej.
4.
ZABAWY RUCHOWE:
Zabawa z elementem
czworakowania – „Zaczarowane zwierzę”.
Dziecko siedzi w przysiadzie
podpartym. Na sygnał – uderzenie łyżką w
dno małego garnka – budzi się
i przemieszcza na czworakach
po pokoju. Na 2 uderzenia łyżką w dno
garnka dziecko powoli siada na podłodze, a następnie wstaje – zwierzę
zostaje odczarowane i staje się znów dzieckiem – zabawę proszę powtórzyć
3x.
Zabawa wieloznaczna –
Wilk i czerwony kapturek.
Dziecko - Czerwony kapturek
biega swobodnie między drzewami – np.
poduszki ułożone na podłodze, rozstawione krzesła w pokoju w różnych miejscach.
Gdy dziecko usłyszy hasło Wilk, chowa się
za drzewami. Na hasło Nie ma wilka, wybiega z ukrycia – proszę powtórzyć 3-4-
razy.
I.
Wprowadzenie
litery h – małej i wielkiej,
drukowanej i pisanej.
1.Piosenka
do słuchania dla chętnych –HULAJNOGA. LINK: https://www.youtube.com/watch?v=Oeqsq4vHI-M
2.
Analiza i synteza słuchowa słowa hulajnoga.
·
Dzielenie
słowa hulajnoga na sylaby: hu–laj–no-ga i na głoski: h–u–l–a–j–n–o–g-a
·
Co
słyszycie na początku słowa hulajnoga? h
·
Podawanie
przykładów słów rozpoczynających się głoską h (hak, hamak,
homar...), mających ją w środku (echo,
rachunek, marchewka...) oraz na końcu (dach, groch, pech...).
·
Z
ilu głosek składa się słowo hulajnoga?
9
3.Budowanie
schematu słowa hulajnoga - dziecko układa 9 białych karteczek o wymiarach na 3x5
4.
Określanie rodzaju głoski h.
Wypowiadanie
głoski h długo: hhhyyyy...
Wypowiadanie
głoski h krótko: h, h, h, h, h...
Co
możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).
5.
Budowanie modelu słowa hulajnoga. ). ZADANIE: pokoloruj w schemacie słowa hulajnoga białe
kartoniki z spółgłoskami na niebiesko, a kartoniki z samogłoskami na czerwono:
h
- u - l
– a -
j
– n – o – g
- a.
6. Podawanie imion
rozpoczynających się głoską h (Hania,
Hela, Heniek, Hubert...).
7.
Analiza i synteza słuchowa imienia Hubert.
Dzielenie
imienia na sylaby, na głoski.
II.
Utrwalanie
litery h.
1.
Kreślenie liter pisanych h,
H na podłodze, w powietrzu, na plecach mamy, taty, rodzeństwa.
2.
Wyklejanie
litery h z plasteliny na kartce.
3.
Karty
pracy, cz. 4, s. 14, 15, 16, 17.
Oglądanie
obrazka; wskazywanie tego, co w swojej nazwie ma głoskę h. Czytanie
tekstu.
Dzielenie
nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek.
Czytanie połączeń litery h z poznanymi literami. Kolorowanie liter
tworzących wyraz hulajnoga.
Czytanie
wyrazów. Odszukiwanie ich na obrazku gałęzi i otaczanie pętlami. Czytanie zdań.
Wpisywanie liczb w okienkach obok odpowiednich zdań. Pisanie liter h, H po
śladach, a potem – samodzielnie.
4.
CZYTANIE: wyrazów z literą h -
hałas,
hala, hamak, harfa, hokej, homar, huragan, hak, Hania, hotel, huta.
5.
Karta
pracy Czytam, piszę, liczę, s. 80
BRAWO! ŚWIETNIE PRACOWALIŚCIE!
***PO
ZABAWACH I ODPOCZYNKU DLA CHĘTNYCH
1. Poznawanie zjawiska powstawania cienia.
·
Co
to jest cień?
·
Czy
cień zawsze jest widoczny? Kiedy go nie widzimy?
·
Co
jest potrzebne do tego, żeby powstał cień?
Światło (sztuczne lub naturalne) rozchodzi się po liniach prostych
zwanych promieniami. Czasem te promienie napotykają na swojej drodze różne
przeszkody i wtedy tworzy się cień.
2. Ćwiczenia z lampą –
obserwowanie powstawania cienia. RODZIC zasłania okna i zapala lampę, której światło jest skierowane
na ekran lub na pustą ścianę. Bierze trzy duże klocki lub inne przedmioty,
które układa w trzech różnych miejscach: jeden klocek obok lampy, drugi za
lampą, a trzeci między lampą a ekranem, na który pada
światło. Który
klocek daje cień? Dlaczego?
Cień
powstaje tylko wtedy, gdy światło pada na dany przedmiot. Cień widoczny jest na
ekranie, na który pada światło. Światło daje promienie, które biegną w postaci
linii prostych. Jeżeli na drodze tych promieni jest przeszkoda, której nie mogą
ominąć, to w miejscu, do którego nie dotrą, tworzy się cień.
3. Zabawy z cieniem.
Dziecko
pod opieką rodzica umieszcza różne przedmioty na tle ekranu/ściany, na który
pada światło lampy
i obserwuje powstające cienie. Porusza
przedmiotami, obserwując, jak zmienia się wielkość cienia.
· https://www.youtube.com/watch?v=43btaou6TvE&ab_channel=FellowesBrands
·
http://sasanki.com/zabawy-ze-swiatlem-i-cieniem/
GALERIA:
https://travel.sygic.com/pl/poi/teatr-im-adama-mickiewicza-w-cieszynie-poi:5706639
https://pl.wikipedia.org/wiki/Teatr_im._Juliusza_Osterwy_w_Gorzowie_Wielkopolskim
https://pl.wikipedia.org/wiki/Teatr_Powszechny_im._Jana_Kochanowskiego_w_Radomiu
https://miastodzieci.pl/wydarzenia/czerwony-kapturek-spektakl-teatru-lalek-arlekin-dla-dzieci/
http://spbytomsko.pl/teatr-lalek/
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/teatr-lalkowy-w-rozjazdach.html
https://silesiadzieci.pl/wydarzenie/2138/jas-i-malgosia-w-tychach
http://teatrlalki.opole.pl/spektakl/idziemy-po-skarb-2/
Grupa
młodsza
Temat:
Żyjmy z przyrodą w zgodzie.
1. Wysłuchaj
piosenki, w której jest przesłanie do wspólnego zadbania o dobro ziemi - dbania
o środowisko.
https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8
2. Zapraszam do
zabawy z Rodzicem. Zabawa ma tytuł "Zdrowe drzewo – chore drzewo"
(pantomima). Na hasło Zdrowe drzewo – wymachujemy rączkami nad głowami, w
prawo, w lewo, do przodu, do tyłu. Na hasło Chore drzewo – nachylamy się i
opuszczamy bezwładnie ręce do przodu.
3. Zapraszam na
film, z którego dowiemy się , jak drzewa i rośliny służą ptakom do budowania
gniazd.
https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM&t=1s
4. Proponuję zabawę plastyczną
"Drzewo"z wykorzystaniem farb w kolorach: brązowym i zielonym. Dłoń
malujemy brązową farbą i odbijamy na białej kartce to nasza pień drzewa.
Umyjcie rączkę i paluszek zamocz w zielonej farbie i nim rób zielone listki
wokół gałązek ( twoje paluszki na brązowym pniu). Niech poniższy materiał
będzie inspiracją dla Waszych ilustracji.
Pozdrawiam Joanna Chuchra-Szamałek
Grupa
młodsza
12.04.2021
r.
Serdecznie
pozdrawiamy przedszkolaki i rodziców. Zapraszamy do zabawy logopedycznej.
1.CHORY KOTEK
Kotek był
chory i bardzo źle się czuł. Często kichał (wołamy „a psik”), bolała go głowa
(wołamy „ojojoj”). Przyjechał pan doktor (mówimy „brum brum”), zaglądnął do
gardła (wołamy „aaa” i wysuwamy język na brodę), było chore. Następnie zbadał
kotka, wyciągnął słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwamy nim po
podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Zapisał lekarstwa na recepcie
(„piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi). Kotek leżał w łóżeczku,
miał dreszcze (wypowiadamy „brrr…”). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na
górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Kotek zażywał lekarstwa: ssał
tabletki (przednia część języka przy podniebieniu, naśladujemy ssanie), pił
słodki syrop, więc się oblizywał (język wędruje dookoła warg przy otwartej
buzi). Po kilku dniach kotek poczuł się lepiej, był wesoły i zadowolony
(uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).
2.Proszę o
wykonanie ilustracji – kotka, pokoloruj , podziel sylwetę kota na 4 części (
przetnij nożyczkami) i przyklej na kartkę(puzzle)
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data: 09.04.2021 r.
Temat: ZABAWY
MATEMATYCZNE – KLASYFIKACYJNE.
Dziś na
początek zapraszam dzieci do zabawy przy piosence.
1. Zabawa
muzyczno – ruchowa przy piosence „DUŻY I MAŁY SKOK” (proszę na miarę własnych
możliwości spróbuj wykonywać polecenia
usłyszane w piosence) – LINK: https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
2. Czytanie wyrazów: żaba jeż ważka żubr bażant
leżak jeżyny łyżwy nożyce żyrafa żonkil
plaża - wyrazy i obrazki w załączniku.
3. Obejrzyj film: RADY NA
OPADY / (CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS)
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k&t=16s&ab_channel=M8ProductionHouse
4. Śpiew piosenki „OCHROŃ ZIEMIĘ” – utrwalanie słów i
melodii piosenki.
- Rytmiczna rozgrzewka - „Pogodne
ćwiczenia”:
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&ab_channel=WPODSKOKACH
- Piosenka
„Ochroń ziemię” https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8
5. Zabawy matematyczne z
guzikami
·
Guzik tu, guzik tam, guzik krąży tu i tam. Jak to miło i wesoło, kiedy guzik krąży w koło. Rymowankę proszę
powtórzyć 3x
·
Liczenie guzików –
policz guziki i podaj ich liczbę; wskaż te guziki, których jest
najwięcej i te guziki, których jest najmniej . A których guzików
jest tyle samo?
·
Wskaż ten guzik, który ma najwięcej dziurek- 5 dziurek oraz ten,
który ma mniej dziurek– 1;
·
Wskaż guziki z 4 dziurkami, z 2 dziurkami, z 3 dziurkami i z 2
dziurkami;
·
Policz i powiedz: ile jest guzików zielonych, ile jest guzików pomarańczowych, ile jest guzików niebieskich, ile jest guzików żółtych, ile jest guzików czerwonych, ile jest guzików brązowych, ile jest guzików w paski, a ile jest guzików w kropki?
·
Z guzików, które masz w domu ułóż KWADRAT, TRÓJKĄT, KOŁO,
PROSTOKĄT
·
Z guzików, które masz w domu ułóż KWIATEK, ZWIERZĄTKO,
LUDZIKA, DOMEK, DRZEWKO.
·
ZABAWA „SKOKI GUZIKÓW, CZYLI KTO SKOCZY DALEJ” –
zabawa dla dziecka i rodzica: do tej zabawy potrzebujecie po dwa guziki dla każdej osoby oraz metr lub
inną miarkę, którą rozłożycie np. na dywanie.
Zadaniem każdego, jest tak jak w przypadku pchełek przeniesienie swojego guzika
jak najdalej. Zatem muszą jednym guzikiem przycisnąć drugi, by „skoczył” jak
najdalej. Wygrywa ten, którego guzik skoczy najdalej. Powodzenia!
6. Zadania
w KARTACH PRACY cz.4, s.12-13
7. Słuchanie wiersza H. Łochockiej „Niezadowoleni” i udzielanie odpowiedzi na pytania:
Z
czego były niezadowolone zwierzęta?
Co
chciała (chciał) zmienić w swoim wyglądzie ryba (żółw, dudek, krowa, pies)?
Czy
kura wiedziała, co chciałaby zmienić w swoim wyglądzie?
Czy
skażone środowisko może mieć wpływ na wygląd zwierząt, na ich życie?
Rybka
srebrna i mała żałośnie wzdychała: „Tak bym nóżki mieć chciała przynajmniej
dwie!…”
A
żółw nogi ma grube i grubą skorupę, ale chciałby mieć czubek, bo nie ma, nie!
Dudek
czub ma na głowie i wiecie, co powiem? Chciałby rogi mieć krowie na głowie tak!
Krowa rogi ma twarde,
zdarte i harde. Chce mieć na nich kokardę – kokardy brak…
Pies kokardkę ma
białą i jeszcze mu mało: skrzydeł mu się zachciało, dwóch skrzydeł, no?!
Kura skrzydła
rozkłada: coś zmienić by rada, lecz na myśl jej nie wpada, co zmienić.
Co? Co? Co?
***Zumba dla dzieci i nie tylko, J
· https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8&ab_channel=ZumbawithDovydas
· https://www.youtube.com/watch?v=PKyuJhHQCfI&ab_channel=Pinkfong%21Kids%27Songs%26Stories
· https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q&ab_channel=AndreiOsanu
Temat:
Co to jest pogoda?
1. Obejrzyj
proponowany filmik
https://www.youtube.com/watch?v=lbBbi_ds4eU
Rodzicu porozmawiaj
z dzieckiem o pogodzie i jej symbolach na podstawie obejrzanego filmiku.
2. Opowiedz o
dzisiejszej pogodzie. Rodzicu wytłumacz dziecku, że pogoda jest zmienna i może
się różnić w poszczególnych regionach. Zadaj dziecku pytanie jaką pogodę ono
lubi i dlaczego.
3. Wysłuchaj
piosenkę
https://www.youtube.com/watch?v=PBbnOO1FSmI
Na podstawie
wysłuchanej piosenki spróbuj wytłumaczyć znaczenie przysłowia “Kwiecień
plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”
4. Wykonaj karty
pracy.
Zachęcamy do zabaw
na podwórku. Pamiętaj, aby dostosować swój ubiór do panującej pogody.
Pozdrawiam Joanna Chuchra- Szamałek
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data: 08.04.2021 r.
Temat: ZABAWY PRZY PIOSENCE „OCHROŃ ZIEMIĘ”.
Witam
Rodziców i przedszkolaki.
Na początek proponuję:
1. Zabawa rytmiczna: link –
·
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg&ab_channel=WPODSKOKACH
2. Zadanie
w Karta
pracy, cz. 4, s. 10. Czytanie tekstu.
3.
Obejrzyj film edukacyjny „W KONTAKCIE Z NATURĄ”
·
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&t=63s&ab_channel=Enea
4.
Rozmowa
na temat utrzymywania porządku w środowisku, ustalanie zasad do
KODEKSU MAŁEDO EKOLOGA.
Odpowiedz na pytania:
·
Dlaczego
powinien być porządek wokół nas na naszej planecie Ziemi?
·
Kto
powinien o to dbać?
·
Na
co powinny zwracać uwagę dzieci?
5. Zabawy przy piosence Ochroń Ziemię.
·
Ćwiczenia
inhibicyjno-incytacyjne z rodzicami (proszę przygotować 2 klocki, mały garnek i
drewnianą łyżkę) – schemat powtarzamy 2-3 razy:
Dziecko reaguje ruchem na
odpowiednie sygnały:
* uderzanie klocek o klocek – dz. wykonuje podskoki na
palcach w miejscu – 6x
* uderzanie klockami o
podłogę – dz. rytmicznie klaszcze w dłonie – 6x
* uderzanie łyżką o dno odwróconego garnka – klęka na jedno kolano
–
przy powtórzeniu schematu zmienia kolano.
6.
NAUKA
PIOSENKI : „OCHROŃ ZIEMIĘ” - link:
·
https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8
I. Mieszkamy na wielkiej
kuli. Ta kula to nasza Ziemia. Dorośli ciągle na tej Ziemi chcą wszystko
zmieniać. Wycinają drzewa, śmiecą na leśnej łące, czarny dym
z kominów leci
i zasłania słońce.
Ref.: Ochroń Ziemię,
bądź jej przyjacielem. Ty i ja – jest tu dzieci wiele. Im więcej nas, tym dla
Ziemi lepszy czas.
II. Gdy wszystkie na
świecie dzieci, zadbają o piękno Ziemi, to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni. W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją każdy mały
człowiek nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię…
Rozmowa na temat piosenki. Bardzo proszę zadać dziecku następujące
pytania
·
Co zmieniają dorośli na Ziemi?
·
Co powinny zrobić dzieci?
·
Z ilu zwrotek składa się piosenka?
Nauka
piosenki fragmentami,
metodą ze słuchu.
7.
Zabawa przy piosence „OCHROŃ ZIEMIĘ” i utrwalanie piosenki (proszę powtórzyć 2x)
·
dziecko - gdy usłyszy melodię piosenki
– I ZWROTKA - spaceruje po pokoju
wokół np. dywanu, z Rodzicem;
·
dziecko - gdy usłyszy REFREN zatrzymuje się i śpiewając
rytmicznie klaszcze
w dłonie;
·
przy II
ZWROTCE - powtórzenie zabawy – spacer,
a przy REFRENIE uderzanie dłońmi w uda.
8.
ZABAWA PLASTYCZNA: „JAKI PIĘKNY JEST
ŚWIAT, NASZA ZIEMIA”-
Zachęcam dzieci do przedstawienia w swojej pracy piękna naszej
przyrody, dbania o przyrodę oraz do wykorzystania jak
największej ilości materiałów.
·
ukazanie
piękna przyrody, dbania o przyrodę: lasy, łąki, rzeki, morze, kwiaty, drzewa,
rośliny, owady, zwierzeta leśne, ptaki, góry…itp.; sposoby dbania
o przyrodę;
·
wykonanie pracy ze zgromadzonych,
dostępnych materiałów, np.: kolorowy papier, mazaki, bibuła, kolorowe gazety ze
zdjęciami roślin, zwierząt, ścinki materiałów, klej, farby plakatowe.
PIOSENKI DO SŁUCHANIA (dla chętnych):
·
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA&t=18s&ab_channel=martakos
WSPANIALE PRACOWALIŚCIE I BAWILIŚCIE SIĘ! BRAWO!
Grupa młodsza
08.04.2021 r.
Wiosenne zagadki
Zgaduj zgadula w
odsłonie wiosennej. Wykorzystajcie spacer na zabawy słowne, możecie też nauczyć
dziecko tych krótkich zgadywanek - niech przepyta później babcię, dziadka lub
ciocię.
Ten kwiatek pod śniegiem się
rodzi
Daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi. (przebiśnieg)
Żółte są jak kaczki, lubią
rosnąć w wodzie
Ale nigdy tych kwiatków nie spotkasz w ogrodzie. (kaczeńce)
Nie miauczą, nie drapią i nie
piją mleka
Na drzewie rosną, gdy zima ucieka. (bazie /kotki )
Brodzi po łące czerwonymi
nóżkami
Nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami. (bocian)
Kukaniem nas do lasu zaprasza
Że wiosna już przyszła wszystkim ogłasza. (kukułka)
Proszę zachęcić dziecko do
wykonania wiosennej pracy plastycznej- kredkami, farbami, wydzieranką lub inną
techniką. Gdy czas pozwoli – zapraszamy do wspólnych rodzinnych zabaw:
Robienie zakupów i zabawa w sklep: Robienie zakupów oraz wszelkie zabawy w sklep
umożliwiające płacenie i dokonywanie wyborów z bogatego asortymentu sprzyja umiejętności
klasyfikacji przedmiotów, a także rozwija zdolności społeczne.
Miasto z kartonów: Jeśli masz w domu zalegające
kartony, przydadzą Ci się jeszcze flamastry i szeroka taśma. Zbudujcie
kartonowe miasto, bazę, zamek, statek piratów, a może nawet rakietę kosmiczną?
Dajcie się ponieść wyobraźni niezależnie od ilości kartonów!
Zbuduj najwyższą wieżę z klocków: Każdy lubi zabawy polegające na rywalizacji. Dzieci
szczególnie! Na pewno macie w domu ogromny zapas klocków. Wybudujcie z nich
wieżę! Jak najwyższą wieżę, a do tego w jak najkrótszym czasie!
Odbij balon jak najwięcej razy: Do tej zabawy potrzebny jest
balon i kilka osób, które będą go odbijać. Liczcie ile razy uda Wam się go
odbijać zanim dotknie podłogi.
Rzut do celu Tutaj możliwości jest naprawdę dużo! Możesz postawić
kilka misek, koszyków czy papierowych talerzyków i rzucać do nich piłeczkami
czy zwiniętymi w kulkę skarpetkami.
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data:
06.04.2021 r.
Temat: Ż jak żaba.
Zabawa z literą ż.
Witam
Rodziców i przedszkolaki. Dzisiaj pora poznać kolejną literę - to litera ż Ż-
spółgłoska. Na początek proponuję:
1. Zabawa
ruchowa przy piosence: „RĘCE DO GÓRY”
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2. Zadanie - Karta pracy, cz. 4, s. 3.
Liczenie oczek na każdej kostce. Łączenie kostek z odpowiednimi cyframi. Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami. Kończenie rysowania drzewka według wzoru.
3. Ćwiczenia oddechowe: „Las iglasty pachnie żywicą”. Dziecko wykonuje długi wdech nosem, a następnie wydech powietrza ustami – powtórzyć 5 razy. (Zapewniamy dopływ świeżego powietrza do pomieszczenia)
Wprowadzenie litery ż Ż – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
1. Oglądanie zdjęcia żab – proszę patrzeć do GALERII (zdjęcia żab) – i słuchanie ciekawostek nt. „ŻABY” – uprzejmie proszę Rodziców o przeczytanie ciekawostek swoim dzieciom.
CIEKAWOSTKI:
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
2. Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
- dzielenie
słowa żaba na sylaby
ża-ba i na głoski ż-a-b-a
- co słyszysz
na początku słowa żaba? Głoskę ż
- podawanie
przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...), mających
ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant...).
3. Liczenie głosek i budowanie
schematu słowa żaba:
- z ilu głosek składa się słowo żaba? Z 4 głosek. Następnie dziecko układa słowo żaba z 4 białych karteczek o wymiarach na 3x5
4. Określanie rodzaju
głoski ż.
- Wypowiadanie głoski ż długo: żżżyyyy...
- Wypowiadanie głoski ż krótko: ż, ż, ż, ż,
ż...
- Co możecie powiedzieć o tej głosce? (ż - jest to spółgłoska
i oznaczamy ją na niebiesko).
5. Budowanie modelu słowa żaba. ZADANIE: pokoloruj w
schemacie słowa żaba białe kartoniki z spółgłoskami na niebiesko, a
kartoniki z samogłoskami na czerwono: ż - a - b – a.
6. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta).
7. Analiza i synteza
słuchowa imienia Żaneta - dzielenie
imienia na sylaby, na głoski.
Oglądanie litery ż Ż małej i wielkiej,
drukowanej i pisanej w K. P. nr 4, s 5.
8.Wykonajcie
proszę zadania w K. P. pracy nr 4 na s.
4,5,6,7 (czytanie, pisanie).
9.
Na koniec spróbujcie napisać literkę ż Ż samodzielnie wg własnego
pomysłu lub z pomocą Rodziców i ją ozdobić – jeśli dziecko zechce?
10.
Narysujcie obrazki zwierząt , których nazwy zaczynają się na głoskę ż lub w ich
nazwie głoska ż jest w środku.
GALERIA:
1.ŻABA JEZIORKOWA
https://galeria.swiatkwiatow.pl/zdjecie/zaba-jeziorkowa,43746,824.html
2. ŻABA WODNA
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBaba_wodna
3.ŻABA ŚMIESZKA
https://houseofpostcards.pl/pl/p/Fauna-Polski-Zaba-smieszka/10771
4.ŻABA
MOCZAROWA
https://sites.google.com/site/krajobrazymazowsza/home/wolinski-park-narodowy/fauna/zaba-moczarowa
5. ŻABA
DALMATYŃSKA
http://www.naturephoto-cz.com/zaba-dalmatynska-picture_pl-915.html
6.ŻABA TRAWNA
https://czlowiekiprzyroda.eu/plazy-polski-przewodnik-terenowy/zaba-trawna-rana-temporaria
06.04.2021
Grupa młodsza przedszkolaków
Drodzy
Rodzice!
Mamy dla
Państwa propozycje kilku zabaw, które nie tylko sprawią dzieciakom wiele
radości, ale też wspomogą ich rozwój. Dodatkowo nie potrzebujecie drogich
gadżetów i wyszukanych rekwizytów, bo wszystko znajdziecie Państwo w swoim
własnym domu. Najlepsze są te najprostsze zabawy, które sami znamy z naszego
dzieciństwa. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy,
że czuje się ono ważne i kochane.
Pozdrawiamy Was serdecznie i prosimy o
przekazanie tych pozdrowień naszym przedszkolakom.
Magiczne
pudełko W
pudełku wytnij niewielka dziurę, taką by dziecko swobodnie mogło włożyć do
środka rękę. Pokaż dziecku kilka jego zabawek, następnie schowaj je w pudełku i
poproś by za pomocą dotyku dzieci rozpoznają, co to jest. Dla starszych dzieci
wprowadź utrudnienie – nie pokazuje, co chowasz do środka. Ta zabawa doskonali
koncentrację i logiczne myślenie dziecka oraz jego zmysł dotyku.
Co zniknęło? Połóż przed dzieckiem trzy przedmioty i nazwij je głośno.
Następnie poproś, by dziecko zamknęło na chwile oczy i w tym czasie zabierz
jedną rzecz. Zapytaj, co zniknęło. Starszym dzieciakom możesz śmiało
zwięMaluchy uwielbiają przeglądać się w lustrze i patrzeć na swoje odbicie.
Wykorzystaj to do gimnastyki buzi i języka – róbcie razem śmieszne miny i dziubki,
posyłajcie całusy, próbujcie dotknąć językiem brody i nosa, oblizujcie usta.
Świetne ćwiczenia mięśni twarzy i języka, które pomogą w rozwoju mowy
dziecka.kszyć ilość układanych przedmiotów. Ta zabawa rozwija pamięć,
spostrzegawczość i koncentrację dzieciaków.
Lustereczko powiedz przecie... Maluchy uwielbiają przeglądać się w lustrze i
patrzeć na swoje odbicie. Wykorzystaj to do gimnastyki buzi i języka – róbcie
razem śmieszne miny i dziubki, posyłajcie całusy, próbujcie dotknąć językiem
brody i nosa, oblizujcie usta. Świetne ćwiczenia mięśni twarzy i języka, które
pomogą w rozwoju mowy dziecka.
Tańcz- stój.. Pobawcie się w taniec z zatrzymywaniem. Puść wesołą muzykę i
poproś by dziecko tańczyło w dowolny sposób w rytm melodii. Ale uwaga – na
pauzę musi stanąć bez ruchu. Ta zabawa daje dużo radości, możliwość wyładowania
energii poprzez taniec, a jednocześnie uczy reakcji na umówiony sygnał i
rozwija koncentrację.
Edukacja przedszkolna: STARSZAKI
Data: 01.04.2021 r.
Temat: W zagrodzie wiejskiej i na polu.
Drodzy Rodzice i dzieci. Propozycja na dziś to:
1. Ruch przy muzyce – piosenka „KTO JAK
SKACZE”
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2. Pogadanka: „Po co ludzie hodują
zwierzęta?” i „Co ludzie mają dzięki
zwierzętom – jakie to produkty?”
3. Zadanie w Kartach Pracy nr 3, s. 90 – łączenie liniami zdjęcia zwierząt z
obrazkiem tego, co dzięki nim mamy.
4. Czytanie: ćw. w Kartach Pracy nr 3, s. 91 – czytanie zdrobnień nazw zwierząt i
rysowanie po śladzie.
5. Oglądanie obrazków w Kartach Pracy nr 3, s. 92 i rozmowa na temat
„Pracy ludzi na wsi w gospodarstwie i na polu”
Na czym polega praca rolnika?
Czy zwierzęta trzeba regularnie karmić?
Czy często się sprząta po
zwierzętach?
Co rolnik robi na polu wiosną?
Czy wiesz jaka jest różnica między wsią i miastem
a jakie podobieństwa ?
6. Czytanie nazw czynności wykonywanych
wiosna w ogrodzie, nazw narzędzi i warzyw
(uzupełnianie luk) - Karty Pracy
nr 3 , s. 92 i s. 94
7. Etapy wzrostu cebuli. Przypominamy dziecku: jak rozwija się cebula? Możesz w domu założyć
zielony ogródek taki jak w przedszkolu – posadź kilka cebulek z pomocą Rodziców
lub wysadzić cebulę do ogródka na grządkę oraz obserwuj jej wzrost. Szczypior jest bogatym źródłem witamin i minerałów. Pysznie smakuje z kanapkami.
8. „Od ziarenka do bochenka” –
opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Rodzic
prosi dziecko by wykonywało określony ruch w danym momencie i wydawało odgłosy (wyraźna wymowa na miarę
możliwości dziecka).
( tłustym drukiem zaznaczone ćwiczenia
artykulacyjne )
– Pociąg: Jedziemy dziś pociągiem do
gospodarstwa rolnego (ciuch, ciuch,
ciuch ) -
naśladowanie odgłosów, dziecko i mama tworzą
pociąg.
Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika
(odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (sieje je, sieje je, sieje je),
deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa,
a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf),
nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża
kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr).
Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz),
rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką),
z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do
nosków!
Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy
samochodem (brum, brum, brum).
Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie),
piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do
sklepów,
by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące
(parzy – dmuchanie),
ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch) do przedszkola.
9. Zabawa przy piosence ludowej „ Zasiali górale” dla chętnych dzieci
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=FqTWisd-Qtc
GALERIA:
Edukacja
przedszkolna: STARSZAKI
Data: 31.03.2021 r.
Temat: ODSZYFROWUJEMY
NAZWY ZWIERZĄT
Drodzy Rodzice i dzieci…
Propozycja na dziś
to:
1.Twórczy ruch przy piosence: DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ. Link: https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ&ab_channel=%C5%9Apiewanki.tv-Piosenkidladzieci
2. Słuchanie wiersza „Wesołe
podwórko” L. Łącz.
Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać? A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?
To gęś mama do jeziora drogę pokazała, a klacz gniada źrebaczkowi wszystko powiedziała.
Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek, zgubił mamę, teraz szuka, aż wskoczył na płotek.
I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy, krówka ryczy, biega wkoło, od domu do bramy.
Bo najlepiej jest przy mamie – bezpiecznie, wesoło, świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.
Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje. Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaczków
pilnuje?
PROSZĘ POWIEDZCIE:
Jak nazywają się młode: kury, kota, psa, świni, krowy,
konia? Proszę wymiecie nazwy. (kurczaki, kocięta…)
3. Zadanie w Kartach Pracy, cz. 3, s. 87-89
4. Zabawa ruchowa skoczna „Skoki konika”. Dziecko naśladuje
konia – podskakuje w różnych kierunkach i
równocześnie rży. Na sygnał biegnie do
stajni i zatrzymuje się w wyznaczonym
miejscu.
5. Zadanie w Kartach Pracy, cz. 3, s. 93. Nazywaj cyfry
i litery. Rozszyfruj wyrazy. Narysuj rozwiązania.
6. Zabawa przy piosence „KACZUSZKI” i ruch twórczy
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
7. Propozycje
prac plastycznych na temat „KROWA”. Link: https://www.facebook.com/KidsArtnCrafts/photos/pcb.1997492540395840/1997491987062562/?type=3&theater
8. Poznajcie przysłowia, które dotyczą zwierząt
hodowanych na wsi.
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety.
Nie kupuj kota w worku.
Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.
Spróbujcie
wyjaśnić przysłowia.
WSPANIALE
PRACOWALIŚCIE I BAWILIŚCIE SIĘ! BRAWO!
OKLASKI-LINK: https://www.youtube.com/watch?v=TfH76J36on8
Grupa młodsza
Data: 31.03.2021.
Temat: Kurka wielkanocna.
1. Kurka Kokoszka- wysłuchaj bajeczki o białej kurce.
2.Pokoloruj kurkę.
3. Wesoły kurczaczek”- wykonanie
kurczaczka dowolną techniką plastyczną.
Rozwijanie twórczości dziecięcej, nabywanie
umiejętności łączenia materiałów plastycznych, doskonalenie techniki wycinania
nożyczkami, dbałość o estetyczne wykonanie pracy.
Potrzebne
materiały: pojemnik po jogurcie, papier wycinankowy (pomarańczowy,
czerwony, żółty),
klej, nożyczki, czarny mazak, wg. możliwości elementy dekoracyjne; oczka-
piórka- można zastąpić pociętą kartką(
oczywiście przez dz. )
Dzień dobry dzieciaczki.
Małe zadanie dla Was-
pokoloruj wzory pisanek w dowolny sposób
Wysłuchajcie piosenki; Wielkanocne
idą święta | EASTER SONG | PIOSENKA WIELKANOCNA - YouTube
Drodzy rodzice. Zachęcamy Państwa do
spacerów wiosennych, obserwacji roślinności, zwierząt, ptaków; rozmów z dziećmi
o tym, co już wiedzą, i poszukiwania odpowiedzi na zadane przez nich pytania.
Spędzanie czasu na wspólnej rozmowie sprawi dzieciom wiele radości, utrwali
wizerunek rodzica jako eksperta, zacieśni więzi rodzinne.
H.Kanyi Maina 31.03.2021
Edukacja przedszkolna
Data:
30.03.2021 r.
Temat: AWANTURA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Drodzy Rodzice i dzieci!
Na początek
proponuję:
1. Film „Zwierzęta
na wsi”,
część 1. Oglądanie zwierząt, zagadki głosowe i ćwiczenia ortofoniczne
- naśladowanie głosów zwierząt żyjących na wsi.
Proszę kliknąć w link: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&ab_channel=PozytywnieNakr%C4%99conaMama
2. Zadanie w Kartach Pracy,
cz. 3, s. 86.
Kolorowanie rysunku według wzoru. Określanie,
czyje to dziecko.
3. ZABAWA RUCHOWA Z RODZICAMI PRZY PIOSENCE „KACZUSZKI” - powtórzyć 2 razy.
LINK: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
4. Słuchanie opowiadania
S. Karaszewskiego Awantura na
wiejskim podwórku.
Wczesnym rankiem konie wybiegły ze stajni i pogalopowały na łąkę.
Zaraz po koniach krowy, nie spiesząc się (po porannym dojeniu), wyszły z obory
i pomaszerowały na pastwisko. W chlewiku chrumkały świnki, zajadając ze smakiem
paszę z koryta. Gdy konie i krowy pasły się na łące, gospodyni otworzyła drzwi
kurnika i na podwórko wysypał się drób. Pierwszy – kogut; stąpał, dumnie
unosząc głowę. Za nim szły kury i biegły kurczęta. Potem gąsior, a za nim szły
gęsiego gęsi i gąsięta, a na samym końcu, kołysząc się w kaczym chodzie,
wędrował kaczor z kaczkami i kaczętami. Kury jak zwykle zaczęły grzebać w
piasku w poszukiwaniu czegoś do zjedzenia. Kaczki taplały się w błotnistej
kałuży, czego nie robiły nigdy kury, bo kury nie lubią wody. Wiadomo – zmokła
kura nie wygląda zbyt ciekawie. Białe kaczki w błocie zrobiły się szare i
podążały do sadzawki za domem, gdzie pływały już gęsi. Odważny gąsior machał
skrzydłami i zasyczał na Burka, który chłeptał mulistą wodę z sadzawki. Burek
zaszczekał na gąsiora, niegroźny, bo uwiązany na sznurku do budy. Sznurek Burka
był długi, wystrzępiony, zasupłany i powiązany w wielu miejscach. Niegdyś był
bardzo mocny, ale od słońca, deszczu, a przede wszystkim psich zębów i pazurów
wyraźnie osłabł i czasami się urywał. Dzień był piękny, słoneczny, ale coś nieokreślonego
wisiało w powietrzu. Jakiś niepokój, poczucie zagrożenia.
Pierwsze rozgdakały się kury, które miały coś do kaczek.
– Jak można taplać się w błocie! Kaczki to straszne brudasy!
Moje kurczaczki skaczą wdzięcznie, a kaczki mają krótkie nóżki (jak zwykle u
kaczuszki) i kaczy chód! Idą, kołysząc się na boki, i ciągle chlapią się w
wodzie! Chodźcie, moje kurczątka, nawet nie próbujcie się bawić z tymi
brudaskami!
A na to kaczki:
– Kwa, kwa, myślałby kto! Kury boją się wody, bo nie ma bardziej
żałosnego stworzenia od zmokłej kury! A gdyby przyszła wielka ulewa i zalała
podwórko? Wszystkie kurczątka by się potopiły! A moje kaczęta tylko by się
śmiały, bo one od małego uczą się pływać! Tak, tak, kwa, kwak! – zakwakała
kaczka i odwróciła się ogonem do kur, okazując im swoje lekceważenie!
– Gę, gę, pływanie to najważniejsza rzecz pod słońcem! – zagęgała
gęś i żeby okazać swoją wyższość, zanurkowała w stawie, a za nią gąsięta. –
Moje małe pływają pod wodą jak rybki, a jak zechcę, nauczę je latać! Chodzą za
mną gęsiego, jak po sznurku.
– Kwa, kwa, racja, racja, moje kaczęta też chodzą i pływają za
mną, jedno za drugim! Nie oddalają się od siebie, nie rozbiegają się! A te
kurczaki chodzą gdzie chcą, grzebią w ziemi, wzniecając tumany kurzu, wszystkie
kury bez przerwy kurzą i chodzą okropnie zakurzone! Boją się czystej wody jak
diabeł wody święconej! I pewnie od kurzu dostają kurzej ślepoty!
– A – kwak!! – kichnęła kaczka. – To od kurzu!
– Raczej od zimnej wody i błota! – przygdakała jej kura.
– Kwa, kwa, kąpiele błotne są bardzo zdrowe!
– Ko, ko, chyba tylko dla brudasów!
–
Kwa, kwa. Błoto dobrze robi na pierze!
–
Ko, ko, zwłaszcza gdy się pierza nie pierze!
–
A każda kura się kurzy!
–
Ko, ko, jeszcze zobaczycie, jak będą z was drzeć pierze! Ko, ko, skubane gęsi,
skubane kaczki, będą z was darli białe kłaczki, białe piórka, białe puchy
gospodarzom na poduchy, dla chłopaka i dziewczyny ciepłe jaśki i pierzyny, na
kurtki puchowe zimowe!
– Gę, gę, kwa, kwa, z braku
wołu kury skubią do rosołu!
Kury trochę się stropiły. Co też gęsi i kaczki miały na myśli?
Kłótnia kur, gęsi i kaczek mogłaby trwać w nieskończoność, gdyby
nie pojawił się intruz. Nad podwórkiem zawirował cień. Ptaki rozbiegły się na
wszystkie strony, gęsi zanurkowały w wodzie, kaczki chlapnęły w błoto, a kury
mogłyby po strusiemu schować głowy w piasek, ale w ptasim móżdżku miały na tyle
rozumu, że wybrały inną kryjówkę. Czym prędzej wparowały do budy Burka, z
którym wcześniej miały na pieńku, bo wyjadały mu żarcie z miski. Burek
szczeknął i chciał pogonić kury, gdy wtem dostrzegł krążącego jastrzębia.
– Hau, hau! – szczeknął. – Wróg, wróg, precz, precz!
Kury w budzie były bezpieczne, ale kaczki i gęsi nie mogły w
nieskończoność pływać pod wodą. Ledwie któreś z kacząt lub gąsiąt wynurzało
głowę, a zaraz drapieżny jastrząb szybował w jego stronę z wyciągniętym dziobem
i szponami.
– Hau, hau! Precz, precz! – rozpędził się i skoczył. Sznurek
naprężył się, puściło kilka nadwątlonych włókien, ale sznurek wytrzymał i
Burek wylądował na plecach. Skoczył drugi raz – kolejne włókna się zerwały, ale
sznurek nie puszczał. Cofnął się pod budę, rozpędził się, nadwyrężony sznurek
pękł a Burek wystrzelił jak z procy prosto w jastrzębia, który właśnie chwytał
przerażone kaczątko w swoje szpony.
– Wara, wara, wara, wara! – wrzasnął Burek na jastrzębia, który
musiał obejść się smakiem. Odleciał, utraciwszy kilka piór.
– A co tu się dzieje? Burek, do budy! – krzyknął gospodarz, który
właśnie wrócił z pola do domu na obiad i zaparkował traktor na podwórku. Widząc
rozgdakany, rozkwakany i rozgęgany drób, uznał Burka za sprawcę awantury i
chciał mu dać burę. Nagle jego wzrok padł na walające się jastrzębie pióra
wyrwane z ogona drapieżnego ptaka.
– Brawo, Burek, dzielny, dobry pies! Uratowałeś drób! Przyniósł
michę pełną psich smakołyków i odgonił kury, które bardzo lubiły zaglądać do
psiej miski.
– Jak ja nie lubię tych ptaszydeł! – burknął Burek. Wlazł do budy,
wyciągnął się, położył głowę na przednich łapach i zasnął.
Rozmowa na temat
opowiadania:
·
Co działo się rano na wiejskim podwórku?
·
O co kłóciły się kaczki z kurami?
·
Za kim były gęsi?
·
Kto zaatakował drób?
·
Co zrobił pies Burek?
5. SŁUCHANIE
MUZYKI : A.
VIVALDI „WIOSNA” Z CYKLU „CZTERY PORY
ROKU”
oraz swobodny, twórczy
taniec przy muzyce.
Proszę
kliknąć w link:
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
6. ĆWICZENIA
W KARTACH PRACY - Czytam, piszę, liczę, s. 76 – 77
7. WYKONAJCIE PRACĘ PLASTYCZNĄ
DOWOLNA TECHNIKĄ NA TEMAT: „ZWIERZĘTA
Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA” – ***PRACA DLA CHĘTNYCH DZIECI
Proszę pochwalcie się zdjęciami swoich prac i zadań z kart pracy. Zdjęcia można przesyłać
do mnie na Classroom.
Edukacja przedszkolna
Data:
29.03.2021 r.
Temat: Zabawy z literą f F
Witam
serdecznie Rodziców i przedszkolaki.
Dzisiaj
pora poznać kolejną literę - to litera f
F- spółgłoska.
Drodzy Rodzice i dzieci
Na początek proponuję:
1.
Oglądanie i nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka oraz
dzielenie nazw zwierząt na głoski - książka
strona 70 -71
2.
Ćwiczenia ruchowe – dzieci zapraszają rodziców do zabawy.
I. Ćwiczenia głowy i szyi – Koń kiwa głową.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, z rękami
ułożonymi na kolanach, wykonuje skłony głową w przód i w tył z wydłużeniem szyi
i lekkim przyciąganiem brody.
II. Ćwiczenia zręczności – Koń na biegunach.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, chwyta za stopy od
zewnętrznej strony, wygina plecy jak bieguny konia – lekko huśtają się w tył,
na plecy, i w przód, do siadu.
III. Ćwiczenia równowagi – Koń grzebie nogą.
Dziecko idzie z wysokim unoszeniem kolan. Na hasło Konie zatrzymuje się, rży i grzebie nogą – lekko uderza o podłogę
palcami lewej i prawej stopy, na zmianę.
IV. Zabawa Konie i
wózki.
Dziecko w parze z
rodzicem ustawiają jedno za drugim; dziecko podaje ręce Rodzicowi, tworząc
wózek z koniem. Biegają w różnym tempie, przeplatając bieg… marszem. Po pewnym
czasie następuje zmiana ról.
*** Bardzo proszę teraz odpocznijcie i posłuchajcie piosenki: „ŻÓŁTY KURCZAK” (proszę kliknąć w link) LINK: https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg
TERAZ NADSZEDŁ CZAS
NA POZNANIE KOLEJNEJ LITERKI 3.
Wprowadzenie litery f – małej i wielkiej, drukowanej i
pisanej.
Obejrzyjcie zdjęcia lub krótki film o
„WĘDRUJACEJ WODZIE I MIESZANIU” - 30 sekund.
LINK: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/04/eksperyment-wedrujaca-woda/
Dzieci
po obejrzeniu powiedzą jakie kolory powstały przez zmieszanie farb:
żółtej i niebieskiej (zielony)
czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
1.
Proszę teraz słowo farby podzielić:
·
na
sylaby: far - by
·
na głoski: f – a – r – b – y
2.
Co słyszycie na początku słowa farby? – odp. głoskę f
3.
Podawanie przykładów słów
- rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka),
- mających f w środku (agrafka,
delfin, perfumy),
- na końcu (elf,
kilof, traf).
4.
Z ilu głosek składa się słowo farby?
5.
Budowanie schematu słowa farby – dziecko układa 5 białych karteczek o wymiarach na 3x5
6.
Określanie rodzaju
głoski.
Wypowiadanie głoski f długo: fffyyyy...
Wypowiadanie głoski f krótko: f, f, f, f, f...
Co można powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).
7. Budowanie modelu słowa farby.
ZADANIE:
pokoloruj w schemacie słowa farby białe
kartoniki z spółgłoskami na
niebiesko, a kartoniki z samogłoskami na czerwono: f
- a - r
- b – y.
8.
Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek,
Filip).
9.
Dzielenie słowa Franek
na sylaby, na głoski i liczenie głosek w słowie Franek.
10.
Oglądanie litery f F małej
i wielkiej, drukowanej i pisanej w K. P. nr 3, str. 83.
11.
Wykonajcie proszę zadania w kartach pracy nr 3 na str. 83 – 85.
Dla chętnych dzieci: Na koniec spróbujcie napisać
literkę f F wg własnego pomysłu i ją ozdobić – jeśli dziecko zechce.
Proszę pochwalcie się zdjęciami swoich prac i zadań z kart pracy. Zdjęcia można
przesyłać do mnie na Classroom:
Link: classroom.google.com
RELIGIA
Zadania dla przedszkolaków i zerówki.
Temat: Grób Jezusa odwiedzamy, na
modlitwie przy Nim trwamy.
Drogie przedszkolaczki. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
Coraz bardziej zbliżamy się do Świąt Wielkanocnych. Już w przyszłą niedzielę, będziemy obchodzić Święta Zmartwychwstania Jezusa. Bardzo proszę rodziców o pomoc. Drogi rodzicu wejdź w poniższy link:
Drogie przedszkolaki proszę o narysowanie jajeczka lub pokolorowanie kolorowanki. Jeśli jest możliwość wydrukowania podaję stronę, na której można wydrukować kolorowankę:
https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,61b33-kolorowanki_wielkanocne_pisanki,do_druku,65919b.html
Na koniec zaśpiewaj:
https://www.youtube.com/watch?v=eKTvc4u8UW0
Życzę Wam zdrowych i błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Oby Zmartwychwstały Jezus otaczał Was i Wasze rodziny zdrowiem, pokojem i potrzebnymi łaskami. Szczęść Boże.
Nauka zdalna- grupa przedszkolna młodsza
PRZYSMAKI
WIELKANOCNE
1.
Oglądanie ilustracji, kartek świątecznych- swobodne rozmowy nt. przygotowań do
Świąt Wielkanocnych, jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się im z tymi
świętami. Wspólne przygotowanie kart z przysmakami wielkanocnymi- wycięcie ich
z reklam sklepowych i naklejenie na kartki (będą potrzebne przy kilku
zabawach).
2.
Wysłuchania opowiadania „Wielkanocne pyszności”. Rozmowa kierowana na podstawie
opowiadania i ilustracji:
- Z czego
dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
-Dlaczego
Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
- O jakich
tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
- Jakie
smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
3.
Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej- Przysmaki wielkanocne:
pokazujemy dzieciom jednocześnie 2 lub 3 obrazki przedstawiające przysmaki
wielkanocne; następnie odwracamy je tak, aby dzieci nie widziały , co się na
nich znajduje; dzieci wymieniają zapamiętane nazwy smakołyków w takiej
kolejności w jakiej były ułożone.
4. Zabawa
ruchowa „Kurczęta”- Dzieci skaczą po pokoju obunóż, cichutko wypowiadając
sylabę :pi pi pi- na hasło LIS SIĘ SKRADA- kurczaczek jak najszybciej ustawia
się na wcześniej ustalone miejsce; na kolejne hasło LIS WRÓCIŁ DO LASU-
kurczaczek kontynuuje skakanie.
5. Karta
pracy str. 29- wykonanie ćwiczeń zgodnie z poleceniem- oglądanie obrazka,
wymienienie smakołyków wielkanocnych, dzielenie ich nazw rytmicznie (na sylaby),
rysowanie po śladzie rysunków babek wielkanocnych.
6. Praca
plastyczna PISANKA- wykorzystanie dowolnego materiału ( makaron, groch,
soczewica, ryż, itp. )
Pozdrawiam
Joanna CHuchra- Szamałek