ZASADY
BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY OBOWIĄZUJĄCE UCZNIÓW NA ZAJĘCIACH
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Uczeń
zobowiązany jest, żeby:
1. Przestrzegać
regulaminu sali gimnastycznej, boisk sportowych i szatni oraz mieć
świadomość, że w przypadku niedostosowania się do zawartych tam
wskazań ponosi w pełni odpowiedzialność za powstałą
sytuację niebezpieczną lub wypadek;
2. Ćwiczenia
wykonywać zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz z zaleceniami
wydanymi, przez nauczyciela w-f;
3. Wydany sprzęt
sportowy używać tylko na polecenie nauczyciela i w jego obecności;
4. Bezwzględnie
przestrzegać poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia;
5. Do sali,
magazynku sprzętu sportowego i pokoju nauczycieli w-f, wchodzić
tylko na polecenie nauczycieli prowadzących zajęcia;
6. Posiadać
obowiązkowy strój sportowy, pozwalający na swobodne wykonywanie
ćwiczeń ( biała koszulka, spodenki, obuwie sportowe lub dres);
7. W czasie
ćwiczeń usuną wszelką biżuterię i ozdoby, zegarek itp., Które
mogą stanowić niebezpieczeństwo uszkodzenia ciała ćwiczącego
lub współćwiczących. Długie włosy powinny być upięte;
8. Rzeczy typu
telefony komórkowe, łańcuszki, zegarki, pieniądze zbiera
grupowy klasy i przed lekcją przekazuje nauczycielowi w-f. Za cenne
rzeczy pozostawione w szatni odpowiada uczeń;
9. W przypadku
nieuczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego zająć miejsca
na Sali, zachować spokój i również uczestniczyć w lekcji
poprzez słuchanie nauczyciela. W przypadku nieuczestniczenia w
zajęciach obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z telefonów,
gier, odtwarzaczy itp.;
10. Niedyspozycje
własne przed jak i w trakcie lekcji oraz wszelkie uszkodzenia
sprzętu i urządzeń sportowych zgłaszać nauczycielowi w-f;
11. W szatni
pozostawiać ubrania i obuwie w należytym porządku;
12. Dbać o
czystość sali gimnastycznej, boisk sportowych, magazynku sportowego
i szatni;
13. Służyć
radą i nieść pomoc słabszym kolegom;
14. Wszelkie
wypadki należy zgłaszać nauczycielowi w-f;
Uczniowi
zabrania się:
1. Samowolnego
opuszczania lekcji wychowania fizycznego;
2. Wchodzenia do
sali i ćwiczenia w obuwiu nieprzystosowanym do korzystania z sali
gimnastycznej;
3. Samodzielnego
wykonywania bez zezwolenia prowadzącego jakichkolwiek ćwiczeń, czy
korzystania z urządzeń sali;
4. Wszelkiego
rodzaju zanieczyszczania sali ( rzucania papierków, śmiecenia,
żucia gumy, plucia itp.);
5. Wchodzenia do
sali podczas przerw lekcyjnych oraz bez zezwolenia nauczyciela;
6. Wyśmiewania
innych, brutalnego zachowania oraz nieuczciwości w rozgrywkach;
7.
Nieodpowiedzialnych żartów i zachowania zagrażającego
bezpieczeństwu własnemu i innych;
Zwalnianie z lekcji WF od 1 września 2015 r. - zasady:
-
zwolnienia go z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego (nowość).
Podstawą do tego zwolnienia jest opinia lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia ćwiczeń wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych - czy też - jakiego rodzaju ćwiczeń - uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest oceniany i klasyfikowany. Natomiast nauczyciel wychowania fizycznego ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. -
całkowitego zwolnienia go z realizacji zajęć
wychowania fizycznego (tak jak dotychczas).
Zwolnienia dokonuje dyrektor szkoły na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego, przez okres wskazany w tej opinii. W tym przypadku uczeń nie uczęszcza na zajęcia wf-u i przez okres zwolnienia nie jest z nich oceniany. Jeżeli okres zwolnienia z realizacji zajęć wychowania fizycznego uniemożliwia ustalenie śródrocznej, rocznej lub semestralnej oceny klasyfikacyjnej, uczeń nie podlega klasyfikacji, natomiast w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Przedmiotowe
Zasady Oceniania Wychowania Fizycznego
Szkoły
Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach
od
roku szkolnego 2017/18
§
1.
Przedmiotowe
Zasady Oceniania Wychowania Fizycznego w Szkole Podstawowej im. K.
Makuszyńskiego w Wiechlicach opierają się na tezie, iż na
zajęciach wychowania fizycznego nie chodzi o „wyczyn” lecz o
prawidłowy rozwój psychofizyczny ucznia, jego zdrowie i wychowanie
go do szeroko rozumianej kultury fizycznej oraz dbałości o własną
aktywność ruchową i zdrowie w obecnym i przyszłym życiu.
§
2.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 września 2007r. w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów i w szkołach publicznych sugeruje, że:
,,przy
ustalaniu oceny z wychowania fizycznego
(
... ) należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany
przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć"
.
§
3.
Celem
Przedmiotowych Zasad Oceniana Wychowania Fizycznego jest:
-
Wspieranie i motywowanie ucznia do podejmowania aktywności
fizycznej.
-
Systematyczna kontrola i ocenianie umiejętności, wiadomości i
postaw
ucznia.
-
Wspieranie i wpływanie na zdrowie i prawidłowy rozwój
psychofizyczny
ucznia,
-
Informowanie ucznia o jego mocnych i słabych stronach,
-
Informowanie ucznia o jego postępach i osiągnięciach,
-
Wdrażanie i motywowanie ucznia do systematycznej pracy
samokontroli
i samooceny,
-
Dostarczenie rodzicom informacji o postępach i trudnościach
ucznia,
-
Umożliwienie nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia,
doskonalenie
organizacji i metod pracy dydaktyczno-
wychowawczej.
-
Ujednolicenie zasad oceniania dla wszystkich nauczycieli
wychowania
fizycznego i uczniów w szkole.
§
4. Ocenianie
ucznia z wychowania fizycznego odbywa się systematycznie i na
bieżąco. Nauczyciel oceniając ucznia kieruje się:
1.
Aktywnością i zaangażowaniem ucznia na zajęciach.
2.
Obiektywnością.
3.
Indywidualizacją i możliwościami ucznia.
4.
Jawnością.
5.
Motywacją i
wychowawczego
wpływu na postawę wobec kultury
fizycznej.
§
5. Ocenianie
z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnych
zasad oceniania. Ustalając ocenę z wychowania fizycznego bierze się
pod uwagę:
1.
stopień opanowania wymagań programowych
1)
poziom umiejętności ruchowych,
2)
poziom wiedzy o wychowaniu fizycznym i zdrowiu,
3)
postępy w usprawnianiu.
2.
Aktywność
1)
aktywny udział, zaangażowanie w zajęciach i współuczestnictwo w
ich organizacji,
2)
wysiłek wkładany w realizację zadań lekcji,
3)
reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych,
4)
udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowych,
5)
uprawianie wyczynowo sportu i uzyskanie wysokich wyników,
6)
praca na rzecz sportu szkolnego ( gazetki szkolne, pomoc w, imprezy
szkolne o charakterze sportowym i prozdrowotnym organizacji zawodów
itp.)
3.
Frekwencja.
1)
systematyczne uczęszczanie w zajęciach (strój sportowy),
2)
nieobecności usprawiedliwione i nieusprawiedliwione,
3)
spóźnianie się na zajęcia,
4)
zwolnienia z zajęć.
4.
Postawa ucznia.
1)
dyscyplina podczas zajęć,
2)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas lekcji,
3)
przestrzeganie zasad regulaminów korzystania z obiektów sportowych,
4)
postawa „fair play” podczas zajęć,
5)
higiena ciała i stroju,
6)
zachowania prozdrowotne,
7)
współpraca z grupą i pomoc słabszym.
§
6. Ocena
półroczna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych
za określony poziom wiadomości umiejętności i kompetencji
społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.
§
7. Ocena
z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową
aktywność ucznia np. za udział w zajęciach
rekreacyjno-sportowych, zawodach sportowych , turniejach i konkursach
o tematyce sportowej i zdrowotnej, wyjazdach na basen itp.
§
8. Podniesienie
oceny z wychowania fizycznego na koniec I półrocza i roku
szkolnego może być tylko o jeden stopień.
§
9. Ocenę
za dodatkową aktywność ucznia ( noszenie stroju systematyczne,
stosunek do przedmiotu i zaangażowanie) nauczyciel wystawia na
koniec każdego semestru.
§
10. W
uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z wykonywania
niektórych ćwiczeń fizycznych na czas określony lub może
uzyskać zwolnienie całkowite z zajęć ( stan zdrowotny, opinia
lekarza) . Wówczas nie podlega ocenie z wychowanie fizycznego, a na
świadectwie zamiast oceny wpisuje się: „zwolniony”-
„zwolniona”.
Decyzję
o całkowitym lub częściowym zwolnieniu ucznia z zajęć wychowanie
fizycznego podejmuje Dyrektor szkoły na prośbę rodziców i na
podstawie opinii lekarza.
§
11. Wymagania
na poszczególne oceny:
-
Ocena celująca (6).
Uczeń
spełnia wszystkie wymagania programowe na ocenę bardzo dobrą. Jego
wyniki znacznie przekraczają normy cech motorycznych w danej
klasie. Osiąga duży postęp w usprawnianiu. Poziom opanowania
umiejętności technicznych znacznie przewyższa wymagania. Jest
doskonały w zastosowaniu umiejętności w praktycznym działaniu we
wszystkich dyscyplinach i konkurencjach. Poziom wiedzy wykracza poza
program danej klasy. Potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę w
konkurencjach i zawodach sportowych oraz tworzyć nowe rozwiązania.
Jest mocno zaangażowany na lekcjach, zawsze jest przygotowany do
zajęć. Rozwija swoje uzdolnienia. Aktywnie uczestniczy w życiu
sportowym szkoły lub innych formach aktywności związanych z
wychowaniem fizycznym. Systematycznie reprezentuje szkołę w
zawodach sportowych. Dba o swoje zdrowie i prawidłowy rozwój
psychofizyczny. Posiada dużą wiedze z zakresu edukacji zdrowotnej i
stosuje ją w życiu codziennym.
-
Ocena bardzo dobra (5)
Uczeń
jest bardzo sprawny fizycznie. Osiąga wyniki wg norm na ocenę bdb.
Ćwiczenia
wykonuje poprawnie technicznie, zna przepisy dyscyplin sportowych
zawartych w programie. Systematycznie doskonali swoja sprawność
motoryczną i wykazuje postępy w usprawnianiu. Opanował większość
umiejętności programowych ze wszystkich dyscyplin. Posiada duży
zasób wiedzy z zakresu wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej i
potrafi ja wykorzystać w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
Podejmuje duży wysiłek na zajęciach, systematycznie ćwiczy i jest
zawsze przygotowany . uczestniczy w pozalekcyjnych zajęciach
sportowych, reprezentuje szkołę na zawodach sportowych. Jego
postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń
-
Ocena dobra (4).
Uczeń
posiada dobrą sprawność motoryczną. Ćwiczenia wykonuje
prawidłowo technicznie, ale nie dość dokładnie, z małymi błędami
technicznymi. Wykazuje chęci do poprawy wyników i większość z
nich poprawia. Wykazuje dość stałe postępy w usprawnianiu, jest
aktywny na zajęciach i w większości przygotowany. Opanował
większość umiejętności lecz w różnym stopniu. Radzi sobie w
większości dyscyplin sportowych. Zna większość zagadnień i
pojęć z zakresy wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. Jego
postawa i stosunek do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń.
Podejmuje wysiłek i stara się na zajęciach. Jest zaangażowany i
sumienny.
-
Ocena dostateczna (3).
Uczeń
posiada przeciętną sprawność motoryczną. Osiąga wyniki wg norm
na ocenę dst. Posiada tylko podstawowe umiejętności. Wykonuje
ćwiczenia o średnim stopniu trudności i z dużymi błędami
technicznymi. Sporadycznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności na
lekcji. Wykazuje małe postępy w usprawnianiu. Niechętnie wykonuje
poprawę wyników. Często jest nieprzygotowany do zajęć,
niesystematycznie uczestniczy w zajęciach. Jest mało aktywny i
zaangażowany w lekcję. Przejawia braki w zakresie stosunku do
przedmiotu , z wiedzy z zakresu wychowania fizycznego i edukacji
zdrowotnej.
-
Ocena dopuszczająca (2).
Uczeń
posiada słabą sprawność fizyczną. Osiąga wyniki poniżej oceny
dst. Opanował minimalną ilość wiedzy i umiejętności. Nie radzi
sobie w większości dyscyplinach. Ćwiczenia wykonuje niechętnie, z
dużymi błędami technicznymi. Nie potrafi wykonać prostych ćwiczeń
fizycznych. Wykazuje minimalne postępy w usprawnianiu. Bardzo często
jest nieprzygotowany do zajęć, sporadycznie ćwiczy. Nie wkłada
wysiłku swoje usprawnienie i poprawę wyników. Praktycznie nie
angażuje się na lekcji, nie jest aktywny. Przejawia duże braki
w stosunku do przedmiotu i wiedzy z zakresu wychowania fizycznego i
edukacji zdrowotnej. Ma lekceważący stosunek do przedmiotu, nie
chce korzystać z pomocy nauczyciela.
-
Ocena niedostateczna (1).
Uczeń
posiada bardzo słabą sprawność fizyczną. Nie przystępuje do
zaliczeń, Nie ćwiczy na zajęciach, jest nieprzygotowany Nie
potrafi i nie chce wykonać prostych ćwiczeń fizycznych. Nie
wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu się. Nie opanował
żadnych umiejętności programowych danej klasy. Nie potrafi i nie
chce angażować się w żadna dyscyplinę. Nie rozróżnia zajęć,
nie zna podstawowych pojęć. Nawet przy pomocy nauczyciela nie chce
lub nie potrafi rozwiązać prostego problemu Nie wykonuje ćwiczeń
i poleceń, ma lekceważący stosunek do przedmiotu. Prowadzi
niesportowy i niehigieniczny tryb życia. Swoja postawą
dezorganizuje zajęcia. Jego postawa do kultury fizycznej jest
społecznie negatywna.
-
Uczeń nieklasyfikowany - uczeń może być nieklasyfikowany z zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolny planie nauczania.
§
12.
Zasady
oceniania.
Przy
ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej obowiązuje tzw. „średnia
ważona”.
§
13.
Ze
względu na specyfikę przedmiotu wychowania fizycznego ustalono
następujące wagi ocen:
-
Przeprowadzenie rozgrzewki – waga 3,
-
Sprawdzian umiejętności technicznych – waga 4,
-
Sprawdzian umiejętności fizycznych ( testy sprawności fizycznej, sprawdziany LA ) – waga 2,
-
Aktywność na zajęciach – waga 4-5 (w zależności od rodzaju zajęć i poziomu trudności),
-
Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych – waga 4-5, (w zależności od rangi zawodów i zajętego miejsca),
6.
Testy wiedzy z przepisów dyscyplin sportowych, referaty – waga 2,
7.
Inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, zaangażowanie i
możliwości ucznia wynikające ze specyfiki przedmiotu – wagę
ustala nauczyciel.
8.
Na koniec każdego semestru uczeń otrzymuje dodatkowe oceny za
systematyczny udział w zajęciach ( noszenie stroju sportowego lub
jego braki - waga 5,
1)
0 - 1 cel
2)
2 - 4 bdb
3)
5 - 7 db
4)
8 - 10 dst
5)
11 - 15 dop
6)
15 - ndst
9.
Całokształt
aktywności, zaangażowanie i stosunek do przedmiotu waga 5.
§
14. Uwagi
dotyczące zajęć wychowania fizycznego.
1.
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel wychowania fizycznego
informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z
realizacji programu nauczania wychowania fizycznego, podstawy
programowej oraz zasad oceniania i sposobami sprawdzania osiągnięć
uczniów z zakresu wychowania fizycznego,
2.
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii PPP lub
lekarza, dostosować wymagania edukacyjne do danego ucznia,
3.
Nauczyciel ma obowiązek mieć własny dziennik, w którym prowadzi
ewidencję ocen i wyników w zakresie sprawności motorycznej,
umiejętności ruchowych, wiadomości oraz zapisy frekwencji i
aktywności na lekcjach,
4.
Uczeń, który uchyla się od reprezentowania szkoły w zawodach nie
może otrzymać oceny celującej z przedmiotu,
5.
W celu wywołania i wzmacniania pozytywnej motywacji uczniów do
aktywności ruchowej, należy eksponować ich sukcesy. Nieudane próby
zaliczenia określonej aktywności nie mogą być przedmiotem
krytycznych uwag ze strony nauczyciela i u uczniów,
6.
Ze względu na indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia, ze
sprawdzianów umiejętności fizycznych( lekkoatletycznych) nie
stawia się ocen niedostatecznych . Wówczas za zaliczenie
sprawdzianu, bez względu na wynik otrzymuje on ocenę pozytywną:
1)
w klasach IV-VI – dobrą;
2)
w klasach VII-VIII – dostateczną.
7.
Uczeń, który w ogóle nie podejdzie do sprawdzianu ,a nie ma
przeciwwskazań do jego zaliczenia otrzymuje ocenę niedostateczną.
8.
Uczniowie nagradzani są nie tylko ocenami kontrolno- sprawdzającymi,
ale także za postępy w jednostce lekcyjnej lub za wykazanie się
specjalną inwencją twórczą oraz aktywnością na zajęciach.
9.
Dziewczęta w czasie niedyspozycji związanej z menstruacją mogą
być zwolnione z intensywnych ćwiczeń fizycznych, obowiązuje je
uczestnictwo w lekcji.
10.
Uczniów , którzy są zwolnieni z pojedynczych lub kilku zajęć
(rodzic, lekarz) oraz tych, którzy maja zwolnienie całkowite,
obowiązuje obecność na zajęciach.
11.
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu z powodu nieobecności,
nieprzygotowania lub zwolnienia, ma obowiązek zaliczyć go w ciągu
dwóch tygodni. Niezaliczenie w wyznaczonym terminie skutkuje ocena
ndst.,
12.
Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę ze sprawdzianów w terminie
dwóch tygodni od jego przeprowadzenia.
§
15. Zasady oceniania stosuje się oddziałów gimnazjalnych przy
Szkole Podstawowej w Wiechlicach.