SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO -
- PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W DŁUGIEM
na lata 2020 - 2021
Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.
Wychowanie to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.
Program
konstruowany jest w oparciu o treści ujęte w podstawach programowych
poszczególnych przedmiotów, programy profilaktyczne realizowane w szkole oraz
wszelkie działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym wynikające z
potrzeb szkoły.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, m.in. instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami, a także innymi podmiotami działającymi na rzecz dzieci i rodziny, w obszarach wychowania i profilaktyki.
Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny konstruowany jest w oparciu o diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej i skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Diagnoza przeprowadzana jest raz na 3 lata.
Program podlega ewaluacji. W procesie ewaluacji
udział biorą uczniowie, rodzice, nauczyciele. Monitoring i ewaluację Szkolnego
Programu Wychowawczo - Profilaktycznego przeprowadza pedagog szkoły we
współpracy z wszystkim nauczycielami. Po każdym zakończeniu roku szkolnego
Program Wychowawczo - Profilaktyczny może być modyfikowany w zależności od
wniosków wynikających z ewaluacji. Zmiany w Szkolnym Programie Wychowawczo –
Profilaktycznym zatwierdzane są na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Do przeprowadzenia ewaluacji można wykorzystać następujące narzędzia ewaluacji, m.in.: ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli, wywiad, rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami, pracownikami szkoły, analizę dokumentów, wnioski wynikające z bieżącej pracy, obserwacje i oceny zachowania.
Uchwalanie
programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły należy do rady rodziców, która
powinna działać w porozumieniu z radą pedagogiczną. Jeżeli rada rodziców w
terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego (do 30 września każdego roku
szkolnego) nie osiągnie porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w
uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny (art. 84 ust. 1–3 Ustawy
Prawo oświatowe).
Szkoła realizuje zadania wychowawczo – profilaktyczne we współpracy z organem prowadzącym – Urzędem Miejskim w Szprotawie, który współuczestniczy w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Podstawa prawna
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
· Powszechna Deklaracja Prawa Człowieka z dnia 10 grudnia 1984 roku
· Europejska Konwencja o Ochronie Prawa Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950 roku
· Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 18.06.1977 roku
· Deklaracja Praw Dziecka z 1959 roku
· Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 roku
· Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 roku
·
Ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
· Obowiązujące przepisy prawa oświatowego zawarte w:
Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), Ustawie z
dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz aktualnych rozporządzeniach MEN
m. in.
-
w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół, w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
-
w
sprawie ramowego statutu szkoły publicznej,
-
w
sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,
-
w
sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o
zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia
w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w
podstawie programowej kształcenia ogólnego,
-
w
sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej,
- w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
-
w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania
narkomanii,
-
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej
w roku szkolnym 2020/2021
-
Statut
Szkoły Podstawowej w Długiem,
-
Szkolny
Zestaw Programów Nauczania,
-
Zasady
funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Długim w okresie ogłoszonego stanu epidemii
w związku z zagrożeniem zarażeniem koronawirusem Covid – 19,
-
Procedura
bezpieczeństwa na terenie Szkoły
Podstawowej w Długiem Oddziały Przedszkolne.
- Wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 25 sierpnia 2020 r. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,Wydane na podstawie art.8 ust. Pkt. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ( Dz. U. z 2019 r. poz. 59, oraz z 2020 r. poz. 322, 374 i 567)
- Wytyczne MEN, MZ i GIS dla
publicznych i niepublicznych szkół i placówek
od 1 września 2020 r.
W skład programu wychowawczo-profilaktycznego wchodzą:
a) zadania wychowawczo - profilaktyczne szkoły,
b) cele Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,
c) model absolwenta szkoły,
d) diagnoza problemów wychowawczo – profilaktycznych
e) plan działań wychowawczo - profilaktycznych.
GŁÓWNY CEL WYCHOWANIA
Wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości
fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej
ZADANIA WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNE
SZKOŁY
Nauczyciele w swej pracy wychowawczo - profilaktycznej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:
· Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
· Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie; kształtowali poczucie własnej wartości.
· Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
· Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych.
· Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej prawdy do osiągania wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
· Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
· Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
· Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność komunikowania się z innymi i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
· Kształtowali umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Zadania wychowawcy / nauczyciela
· Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
· Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
· Uczy samodzielności i odpowiedzialności.
· Bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.
· Stara się być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
· Przygotowuje do życia w rodzinie i społeczeństwie.
· Mobilizuje uczniów do nauki, stosując różnorodne formy i metody pracy.
· Wspiera rodziców w procesie wychowania.
· Respektuje zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP oraz innych specjalistów.
· Uzgadnia sposoby oddziaływania wychowawczo - profilaktycznego w sytuacjach problemowych podczas spotkań Zespołu Wychowawców.
Zadania rodziców
· Zapewniają dziecku godne warunki życia i nauki.
· Starają się być autorytetami, doradcami i przewodnikami.
· Wychowują dziecko w duchu szacunku i tolerancji w stosunku do rówieśników i dorosłych.
· Wpajają poszanowanie mienia publicznego, otaczającej przyrody i dóbr kultury.
· Współpracują z nauczycielem w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka.
· Systematycznie spotykają się z nauczycielami.
· Współorganizują imprezy klasowe i szkolne.
· Aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów własnej klasy i szkolnych.
· Kształtują właściwy wizerunek szkoły i nauczyciela.
· Ponoszą odpowiedzialność finansowa za umyślne zniszczenie i kradzieże dokonane w szkole przez dzieci.
· Starają się, aby dziecko umiało być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.
· Korzystają z pomocy i wsparcia ze strony dyrektora, nauczycieli, pedagoga, psychologa i szkolnej służby zdrowia w zakresie profilaktyki.
· Wnioskują do odpowiednich organów i instytucji w sprawach kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Zadania uczniów
Uczeń ma prawo
· Do właściwie zorganizowanego kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
· Zgłaszać dyrekcji szkoły, nauczycielom, samorządowi szkolnemu uwagi i wnioski dotyczące wszystkich spraw uczniów oraz być poinformowany o sposobie ich załatwienia;
· Znać wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania oraz odpowiadającą im skalę stopni szkolnych, a także zasady oceniania zachowania uczniów;
· Uzyskiwać pomoc ze strony kolegów i nauczyciela w przypadku trudności w nauce;
· Do jawnej, obiektywnej oceny, uzasadnionej na swoją prośbę lub rodzica;
· Aktywnie zdobywać wiedzę i umiejętności;
· Do rozwijania swoich zainteresowań, talentów i zdolności poprzez uczestniczenie w zajęciach pozalekcyjnych;
· Swobodnie wyrażać swoje poglądy, nie naruszając dobra innych osób;
· Być traktowany w sposób kulturalny przez nauczycieli, pracowników szkoły i rówieśników, mieć zapewnione poszanowanie godności własnej i dyskrecję w sprawach osobistych;
· Znać z tygodniowym wyprzedzeniem terminy przewidywanych klasówek i sprawdzianów, a także zakres materiału. W ciągu dnia może być przeprowadzony jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy;
· Korzystać zgodnie z przyjętymi kryteriami ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoła;
· Brać udział w imprezach pozaszkolnych dostępnych dla określonych grup wiekowych;
· Do korzystania z obiektu szkoły: pracowni specjalistycznych, biblioteki, sali gimnastycznej, świetlicy, oraz pomocy naukowych oferowanych przez szkołę pod opieką nauczyciela w ramach zajęć;
· Do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
Uczeń ma obowiązek
· Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych oraz w życiu szkoły;
· Współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą, być odpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej;
· Systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogacaniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki;
· Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli, i innych pracowników szkoły;
· Szanować poglądy innych ludzi;
· Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy, brutalności, a także zarozumialstwa, zapobiegać plotkarstwu;
· Podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, pracowników szkoły oraz ustaleniom samorządu klasowego i szkolnego;
· Przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, lekceważenia obowiązków ucznia;
· Przestrzegać porządku szkolnego, dbać o mienie szkoły, ład i estetykę w pomieszczeniach i w otoczeniu szkoły;
· Dbać o zdrowie, bezpieczeństwo swoje i kolegów, wystrzegać się wszelkich szkodliwych nałogów: nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie przyjmować narkotyków;
· Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę i stosowność ubioru i fryzury;
· Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje.
CELE SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO –
PROFILAKTYCZNEGO
w klasach
I – III i oddziałach przedszkolnych
Obszar |
Cele |
Zadania
do realizacji |
ZDROWIE |
Promocja zdrowia |
·
zapoznanie z
podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie
umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego; ·
zdrowemu
stylowi życia; ·
zapoznanie z
zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i
aktywności fizycznej; ·
przygotowanie
do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie
fizycznym i psychicznym; ·
kształtowanie
postawy odpowiedzialności za własne zdrowie; ·
rozwijanie
umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim
środowisku; ·
kształtowanie
umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych, rozumowania
przyczynowo-skutkowego; ·
uświadomienie
wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin; · kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do
celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
RELACJE |
Kształtowanie
umiejętności życiowych, m.in. właściwego komunikowania się, radzenia sobie w
trudnych sytuacjach, rozwiązywania konfliktów. Kształtowanie
nawyków kulturalnego zachowania się. |
·
kształtowanie
podstawowych umiejętności komunikacyjnych; ·
rozwijanie
umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i
własnych doświadczeń; ·
kształtowanie
umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; ·
kształtowanie
umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji; ·
z rówieśnikami,
rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem
obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; ·
przygotowanie
do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi; ·
zapoznanie z
podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka
szkolnej społeczności, rodziny i kraju; ·
rozwijanie
empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i
potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów; · kształtowanie postaw: życzliwości, umiaru,
powściągliwości, przyjaźni, zadośćuczynienia, przepraszania, uznania,
uczciwości, wdzięczności. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
KULTURA |
Kształtowanie
poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,
lokalnej i regionalnej. Wychowanie do wartości. |
· kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze,
poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych
kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej, · z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w
środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym
środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych
przez najbliższą społeczność, udział w uroczystościach szkolnych; · kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez
kontakt z dziełami
literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami
architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego
dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla
dzieci; · kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla
ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu
rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw,
podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji; · inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw
oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego
wizerunku i otoczenia; · wspieranie dziecka w rozwoju moralnym i duchowym
oraz kształtowaniu systemu wartości, m.in. godności, honoru, sprawiedliwości,
obowiązkowości, odpowiedzialności; · rozwijanie postawy pomocy innym, zachęcanie do
udziału w różnych
formach wolontariatu; · przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach
codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla
pracy ludzi różnych zawodów; · przygotowanie do podejmowania działań mających na
celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań; · wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek
do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i
społecznością lokalną; · wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek
do symboli i tradycji; · kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
w różnych formach
ekspresji; · kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka,
podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości
oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
BEZPIECZEŃSTWO |
Tworzenie
bezpiecznego środowiska i profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
· zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach
życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia
życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych; · kształtowanie umiejętności wyszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych
źródeł, korzystania z technologii
informacyjno-komunikacyjnych; · kształtowanie świadomości negatywnego wpływu; · pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty
społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów,
respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i
multimediów. |
CELE SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO –
PROFILAKTYCZNEGO
w klasach
IV - VIII
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
ZDROWIE |
Promocja zdrowia |
·
kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń
zdrowotno-higienicznych; ·
przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl
życia w aspekcie fizycznym i psychicznym ·
wyrabianie przekonania o szkodliwości
substancji psychoaktywnych (alkohol, nikotyna, dopalacze, narkotyki); ·
wyrabianie świadomości, że aktywność fizyczna
jest wyznacznikiem zdrowia; ·
uświadomienie zagrożeń chorobami
przenoszonymi przez zwierzęta i ochrona przed nimi; ·
promowanie aktywnego trybu życia; ·
uświadomienie zagrożeń środowiska
naturalnego i rozwijanie
umiejętności podejmowania działań na rzecz jego ochrony; ·
kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
RELACJE |
Kształtowanie
umiejętności życiowych, m.in. właściwego komunikowania się, radzenia sobie w
trudnych sytuacjach, rozwiązywania konfliktów. Kształtowanie
nawyków kulturalnego zachowania się. |
· kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji,
stanowiącej podstawę współdziałania; · kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania
własnych potrzeb, z uwzględnieniem sytuacji zagrożenia; · rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych
ludzi; · kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec
innych osób; · rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania
znaczących głębszych relacji; · budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności
szkolnej; · wyzwalanie chęci i odpowiedzialności do działania na
rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat); · rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd
uczniowski, klub, drużyna, wspólnota); · rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących
i
autorytetów; · rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie
własnych opinii, przekonań i poglądów; · kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
i stresorami, wyrażania złości w
sposób bezpieczny; · rozwijanie świadomości roli i wartości rodziny; w życiu człowieka; · rozwijanie samorządności; · kształtowanie umiejętności szukania inspiracji; · rozwijanie własnej kreatywności; ·
kształtowanie
umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; ·
motywowanie do
respektowania praw i obowiązków wynikającymi z roli ucznia oraz członka
szkolnej społeczności, rodziny i kraju; ·
zwracanie uwagi
na przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się w stosunku do innych i
savoir-vivre; · rozwijanie umiejętności społecznych ważnych w
kontaktach z
innymi takich jak: empatii, życzliwość, otwartość, odwaga, tolerancja. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
KULTURA |
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej. Wychowanie
do wartości. |
· kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze,
poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych
kultur i tradycji; · kształtowanie postaw wyrażających szacunek do
symboli i tradycji narodowych oraz tradycji
związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną; · określanie swojej przynależności kulturowej uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska
rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez
najbliższą społeczność; ·
kształtowanie
postawy zaangażowania w życie społeczne; ·
rozwijanie
umiejętności wyrażania własnych emocji; ·
rozwijanie
umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i
miejsca; · popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu
wolnego; · rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w
kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie; · rozwijanie postawy samorządności; · rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu
kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w
zdobywanie wiedzy i umiejętności; · wspieranie ucznia w rozwoju moralnym i duchowym oraz
kształtowaniu systemu wartości, m.in. godności,
honoru, sprawiedliwości, obowiązkowości, odpowiedzialności, rozwijanie
postawy pomocy innym, zachęcanie do udziału w różnych formach
wolontariatu; · umacnianie więzi ze społecznością lokalną; · popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności
korzystania z niej w kontakcie z przedstawicielami
innych narodowości; · popularyzowanie wiedzy i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu; ·
rozwijanie
poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej
społeczności; · zachęcanie do aktywności życiowej, w tym stawiania
sobie celów i realizowania ich; · kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez
kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi
dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i
europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą
i sztuką; · kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla
ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu
rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw,
podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji; · przygotowanie do podejmowania działań mających na
celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań; · kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
w różnych formach
ekspresji; · rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz
brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania. |
Obszar |
Cele |
Zadania do realizacji |
BEZPIECZEŃSTWO |
Tworzenie
bezpiecznego środowiska i profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
· respektowanie zasad bezpieczeństwa w różnych
sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji
zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych; · kształtowanie umiejętności krytycznej oceny
informacji z
różnych źródeł; ·
uświadamianie
zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych
technologii informacyjnych, ich wpływu na zdrowie i kontakty społeczne oraz
niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów; ·
respektowanie
ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i multimediów; ·
rozwijanie
świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych
osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci; · doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów
uzależnienia od komputera i Internetu; · redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania
problemów; · rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy
negocjacji i mediacji; ·
budowanie
atmosfery wsparcia i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej
wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku; · rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego
postępowania; · rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi
negatywnymi emocjami oraz z własnymi zachowaniami agresywnymi; · zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych; ·
rozwijanie
umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi; · dostarczanie wiedzy na temat osób i instytucji
świadczących pomoc w trudnych sytuacjach; ·
dostarczenie
wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich; · zwiększanie wiedzy na temat ryzykownych zachowań seksualnych
i przeciwdziałanie im; · propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych
skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych. |
MODEL
ABSOLWENTA
Absolwent szkoły bardzo dobrze funkcjonuje w swoim otoczeniu: w domu i w szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający świat, siebie i innych ludzi. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, którym poświęca swój czas i które stara się rozwijać.
Jest otwarty. Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych. Wie, że istnieją różne sposoby komunikowania się i bez trudu uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami. Interesuje się stawianymi przed nim zadaniami, potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.
Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swoich działań. Wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki, ale jeśli jest w stanie – wytrwale i konsekwentnie szuka rozwiązań alternatywnych. Napotykając na problem, stara się go rozwiązać. Jeśli trzeba zwraca się o pomoc do osób ze swego najbliższego otoczenia i korzysta z niej. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swojego warsztatu pracy: wykorzystania nowych źródeł wiedzy, opanowania innych narzędzi. Działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Jest ciekawy świata. Chętnie gromadzi wiadomości, korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.
Jest krytyczny. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje oraz ocenić ich przydatność do osiągnięcia określonego celu.
Jest rozważny. Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i rozumieć go.
Jest punktualny. Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem, planując swoje zajęcia. Szanuje czas swój i innych ludzi.
Jest kulturalny. Zna normy kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Odnosi się z szacunkiem do innych ludzi. Dba o czystość języka.
EWALUACJA
SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO 2019/2020
Ocena sytuacji
wychowawczej i realizacji zadań ujętych w Szkolnym Programie Wychowawczo - Profilaktycznym pozwoli na ukierunkowanie pracy wychowawczej i profilaktycznej
szkoły.
Informacje
potrzebne do dokonania oceny problemów dotyczących wychowania i profilaktyki zostały zebrane dzięki badaniom ankietowym
przeprowadzonym wśród rodziców, uczniów i
nauczycieli, a także na podstawie obserwacji, rozmów oraz analizy dokumentu podsumowującego pracę szkoły w obszarach
wychowania i profilaktyki.
Na podstawie zebranych informacji sporządzono poniższe wnioski i rekomendacje.
W roku szkolnym 2019/2020 zrealizowano szeroką ofertę zajęć
profilaktycznych i wychowawczych,
które wywarły pozytywny wpływ:
·
na poprawię zachowania większości uczniów podczas zajęć edukacyjnych i
przerw,
·
większość uczniów nie używa
wulgaryzmów i nie stosuje agresji słownej wobec innych uczniów.
·
zaobserwowano mniej problemów na tle emocjonalnym, szczególnie z radzeniem sobie z negatywnymi emocjami.
Mimo podejmowanych
działań profilaktyczno – wychowawczych występują w szkole zachowania
problemowe szczególnie wśród uczniów ze starszych klas, ale i młodszych.
W opinii nauczycieli:
I. do najbardziej zauważalnych problemów zaobserwowanych
przez nauczycieli należą:
a.
zachowania agresywne i konflikty rówieśnicze, z którymi sobie uczniowie
nie radzą,
b.
wulgaryzmy, brak dbałości o kulturę słowa, agresja słowna (dokuczanie,
przezywanie) oraz niewłaściwe zachowanie na lekcjach (przeszkadzanie, rozmowy),
nieodpowiednie zachowanie wobec nauczyciela, niewykonywanie jego poleceń,
brak współpracy w
klasie, integracji.
Rekomendacje:
-
współpraca z rodzicami w zakresie realizacji działań profilaktyczno –
wychowawczych poprzez organizacje dla rodziców spotkań , warsztatów w celu
wspomagania wychowawczej funkcji rodziny
-
rozszerzenie współpracy z PPP w Szprotawie w zakresie organizacji
prelekcji/warsztatów dla rodziców na terenie szkoły;
-
kontynuowanie realizacji zadań mających na celu przeciwdziałanie agresywnym
zachowaniom, kształcenie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami i rozwiązywania
konfliktów, asertywnego zachowania oraz propagowanie postaw prospołecznych, a
także budowanie pozytywnego klimatu w szkole
-
rozszerzenie oferty wycieczek dla uczniów kształtujących
postawy patriotyczne i
obywatelskie
-
kontynuowanie zadań w oparciu o Program Szkoły Promującej Zdrowie,
-
dalsza współpraca z instytucjami: Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w
Szprotawie, realizowanie spotkań i zajęć dla uczniów i rodziców przez
pracowników Poradni; Powiatową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczna, poprzez
realizowanie programów rekomendowanych przez nią, m.in. „Bieg po zdrowie”,
„Trzymaj formę”; „Czyste powietrze wokół nas”; Komisariatem Policji w
Szprotawie, organizowanie spotkań, pogadanek z policjantami na temat
bezpieczeństwa w sieci,
-
organizowanie zajęć wychowawczych mających na celu integrację
klasy m.in. spotkań, wycieczek klasowych, uroczystości szkolnych,
-
motywowanie uczniów do przestrzegania zasad i norm społecznych poprzez
stosowanie wzmocnień pozytywnych , organizacje konkursów itp.,
-
rozbudzanie wśród uczniów zainteresowań i hobby, tworzenie atrakcyjnej
oferty zajęć pozalekcyjnych, umożliwianie uczniom prezentacji własnych
umiejętności,
-
kontynuowanie pracy mającej na celu wyrabianie nawyku prawidłowego i
bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej,
-
zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, realizowanie programu „Trzymaj
formę”,
-
kontynuowanie poszerzania i ugruntowywania wiedzy i umiejętności u
uczniów i ich rodziców lub opiekunów z zakresu promocji zdrowia i zdrowego
stylu życia np. zachęcanie rodziców do rozwijania umiejętności wychowawczych
poprzez udział w
warsztatach dla rodziców „ Szkoła dla rodziców” , „Szkoła dla dobrych rodziców” w PPP ,
-
kontynuowanie działalności informacyjnej w szkole polegającą na
dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz
możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania
problemów związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych skierowanych do
uczniów i oraz ich rodziców lub opiekunów - realizowanie zajęć uświadamiających
zagrożenia oraz kształtujących i wzmacniających normy przeciwne używaniu
środków odurzających i
substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu
innych zachowań ryzykownych,
-
budowanie pozytywnego klimatu wychowawczego w klasach wzmacnianie
zachowań pozytywnych,
-
organizowanie „ciekawych przerw” ,
-
kontynuowanie konsekwentnego reagowania na przejawy agresji wśród uczniów
oraz negatywne zachowania podczas przerw,
-
kształcenie umiejętności społecznych, a w szczególności rozwiązywania
konfliktów w sposób pokojowy,
-
zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach warsztatowych ART prowadzonymi
na terenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Szprotawie dotyczące
właściwego komunikowania się i przeciwdziałające agresywnym zachowaniom,
-
udział szkoły w akcjach charytatywnych ogólnopolskich, gminnych,
zachęcanie uczniów do aktywnego udziału w wolontariacie,
-
kontynuowanie akcji Szkolne Dni Profilaktyki, propagowanie zdrowego stylu
życia
-
intensyfikowanie działań wychowawczo - profilaktycznych, w szczególności
w starszych klasach, mających na celu motywowanie do nauki, rozbudzanie
zainteresowań.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH
na rok szkolny 2020/2021
Zadanie I:
PRZECIWDZIAŁANIE ZACHOWANIOM AGRESYWNYM POPRZEZ BUDOWANIE POZYTYWNEGO KLIMATU W SZKOLE I KSZTAŁTOWANIE
POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH (OBSZARY: RELACJE, BEZPIECZEŃSTWO, KULTURA)
Cele szczegółowe |
Formy i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Budowanie systemu wartości. |
- akcje charytatywne - akcje wolontariatu - zajęcia
edukacyjne |
- wszyscy nauczyciele, opiekunowie organizacji we współpracy z rodzicami |
2. Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów. Kształtowanie poczucia wspólnoty grupowej, postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji szkolnych i państwowych. |
- lekcje wychowawcze, język
polski, zajęcia w bibliotece, historia,
muzyka (pieśni patriotyczne – hymn - 4 zwrotki) - Akcja „Bieg dla Niepodległej”, - konkurs plastyczny „Polskie symbole
narodowe”
- ogólnopolska akcja „Narodowe czytanie” - apele szkolne: 1)
„Narodowe Święto Niepodległości”, 2)
„Święto Konstytucji 3 Maja.
Święto Flagi” - wycieczka do Urzędu Miejskiego w Szprotawie - spotkania z
lokalnymi działaczami na rzecz środowiska społecznego |
- nauczyciele języka polskiego, nauczyciel w bibliotece, historii,
muzyki - opiekunowie akcji - opiekunowie akcji - opiekunowie apeli
- wychowawcy - wychowawcy |
3. Angażowanie rodziców w życie szkoły. |
- imprezy, uroczystości szkolne i klasowe |
- dyrektor szkoły/kierownik - Rada Rodziców - nauczyciele |
4.
Dostarczenie wiedzy na temat umiejętności społecznych i ich kształcenie,
m.in.: a) kształtowanie poczucia własnej wartości, rozbudzanie pasji, b)kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami i stresem, wyrażania złości w sposób bezpieczny i nie szkodząc nikomu, c) kształcenie zachowań asertywnych z uwzględnieniem sytuacji zagrożenia, d) kształcenie umiejętności skutecznego porozumiewania się i umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi takich jak : empatia, życzliwość, otwartość, odwaga, tolerancja, szacunek, d) kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów; przeciwdziałanie agresji i przemocy,
|
- zajęcia wychowawczo - profilaktyczne, dotyczące rozwiązywania problemów, twórczego i krytycznego myślenia; skutecznego porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych, - zajęcia warsztatowe kształtujące umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, - lekcje wychowawcze; zajęcia z pedagogiem - zajęcia wychowania do życia, - spotkania dla rodziców z pracownikami PPP i pedagogizacja rodziców wg harmonogramu, - konkurs „Uczeń Roku” -
plakaty, hasła, gazetki – promujące właściwe zachowanie - lekcje
wychowawcze z
uczniami, rozmowy
z pedagogiem -
zachęcanie rodziców do udziału w zajęciach „Szkoła dla rodziców” i uczniów do
warsztatów TZA organizowanych na terenie PPP w Szprotawie, - teatrzyki wychowawczo - profilaktyczne - lekcje wychowawcze; zajęcia wychowawcze -
indywidualne pogadanki
z pedagogiem |
- pedagog -
pedagog - wychowawcy;
pedagog -
pracownicy PPP i inni
zaproszeni specjaliści -
pedagog - pedagog,
- wychowawcy, pedagog
- pedagog, specjaliści z PPP
- Dyrektor szkoły -
pedagog, wychowawcy klas - pedagog |
5.
Stwarzanie okazji do aktywności uczniów, prezentacji ich umiejętności,
pozytywnego wzmocnienia jednostki. Organizowanie imprez i uroczystości
szkolnych i klasowych, zajęć integracyjnych. |
- zajęcia wychowawczo - profilaktyczne, - szkolne koła zainteresowań, - imprezy, apele, spotkania, - wycieczki. |
- wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły, we współpracy z rodzicami - SU |
6. Wyrabianie nawyku dbania o miejsce, w którym się przebywa. |
- lekcje wychowawcze, biblioteczne, zajęcia świetlicowe, - zajęcia edukacyjne obowiązkowe i pozalekcyjne. |
- wszyscy nauczyciele |
7. Kształtowanie postawy odpowiedzialności – wdrażanie uczniów do samodzielności i samorządności. |
- działalność samorządów klasowych i samorządu szkolnego, świetlicy popołudniowej. |
- opiekunowie samorządu - nauczyciele świetlicy, wychowawcy |
8. Konsekwentne reagowanie na nieprzestrzeganie zasad,
regulaminów zachowania obowiązujących w szkole. |
- działalność samorządu, - zajęcia wychowawcze, - indywidualne rozmowy z uczniami, - spotkania Zespołu Wychowawców. |
- nauczyciele, rodzice
- wychowawcy - psycholog, pedagog
- Zespół Wychowawców |
9.
Wyrabianie
nawyków kulturalnego zachowania się (savoir-vivre). |
- zajęcia edukacyjne i wychowawcze,
kulturalne spożywanie posiłków - różne sytuacje wychowawcze: imprezy, wycieczki. |
- wychowawcy - nauczyciele |
10. Opieka nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zindywidualizowanie i wspomaganie ucznia zgodnie z jego potrzebami i możliwościami. |
- wczesne rozpoznawanie problemów dzieci wpływających na naukę szkolną, - organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym: zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne, psychologiczne, pomoc indywidualna, koleżeńska, zajęcia w świetlicy - spotkania z rodzicami, rozmowy indywidualne z rodzicami; - zajęcia pozalekcyjne, - szkolne koła zainteresowań. |
- logopeda, pedagog szkolny,
nauczyciele świetlicy - członkowie zespołu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, Dyrektor
|
Zadanie II: KSZTAŁTOWANIE POSTAWY DBAŁOŚCI O BEZPIECZEŃSTWO SWOJE I INNYCH, BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z CYBERPRZESTRZENI - (OBSZAR: BEZPIECZEŃSTWO)
Cele szczegółowe |
Formy i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Dostarczenie wiedzy na temat zasad bezpiecznego i właściwego korzystania z technologii informacyjnej i kształtowanie postawy właściwego korzystania z technologii informacyjno –komunikacyjnej. |
- lekcje informatyki, - organizacja
Dnia Bezpiecznego Internetu - gazetka „Bezpieczny Internet”, „Bezpieczne korzystanie z komunikatorów” |
-
nauczyciele informatyki - nauczyciele biblioteki - pedagog |
2.
Uświadomienie
zagrożeń wynikających z nadmiernego i niewłaściwego korzystania z technologii
informacyjnej: ryzyko uzależnień, wad postawy, wad wzroku, kontaktów z nieznanymi
osobami, materiałami obrażającymi, pornograficznymi, konsekwencji prawnych,
itd. |
-
zajęcia wych. - profilaktyczne, -
zajęcia świetlicowe, -zajęcia
biblioteczne, -interwencje, -
projekcja filmów i materiałów profilaktycznych -
gazetki, plakaty,
- spotkania uczniów i rodziców z Policją. |
- wychowawcy, psycholog, pedagog - opiekunowie świetlicy, kół zainteresowań -pedagog,
psycholog - zapraszani
specjaliści - Policja |
3.
Tworzenie
warunków do kształtowania zachowań sprzyjających przestrzeganiu praw dziecka, zdrowia i
bezpieczeństwa uczniów i dzieci w wieku przedszkolnym w czasie pobytu w
szkole, w domu, w
przedszkolu, na drodze; |
-
organizowanie zajęć z pierwszej pomocy przez nauczycieli przeszkolonych przez
WOSP - gazetka „Prawa dziecka,
ucznia” - zapoznanie dzieci z Kodeksem
Przedszkolaka
- stworzenie kodeksu zasad grupowych
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw i imprez;
- spotkanie z policjantem - wycieczki po
okolicy - bezpieczne poruszanie się w ruchu drogowym - poznanie drogi
ewakuacyjnej - udział
w alarmach ewakuacyjnych -
pogadanki dotyczące praw dziecka |
-
wychowawca kl. III i klasy I Wychowawcy grup
przedszkolnych i klas I
– III -
wychowawcy klas |
Zadanie III ZAKRES DZIAŁAŃ W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY
W RODZINIE (OBSZAR – BEZPIECZEŃSTWO)
Cele szczegółowe |
Sposoby i formy realizacji |
Odpowiedzialni |
1.
Diagnoza potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej |
-
rozmowa kierowana w klasach
I – III I klasach IV – VII
- rozmowa z nauczycielami rodzicami
- ankieta, arkusz |
- pedagog |
2.
Promowanie odpowiednich wzorców życia rodzinnego. Znaczenie rodziny w życiu
dziecka. |
-
pogadanki, lekcje wychowawcze
- zajęcia w świetlicy środowiskowej - zajęcia edukacyjne, lekcje
otwarte - zapoznanie uczniów z prawami -zorganizowanie Ogólnopolskiego
Dnia Praw Dziecka; wycieczka, pogadanka, prace plastyczne „Prawa
dziecka”
- konkurs plastyczny „Z rodziną jest najlepiej”
- pogadanka „Obowiązki
ucznia w szkole i w domu”
|
- pedagog,
psycholog -
wychowawca świetlicy środowiskowej, nauczyciele - wychowawcy klas I – III - wychowawcy oddziału
przedszkolnego
- wychowawcy klas 0 – III -
pedagog, wychowawcy |
3.
Kształcenie umiejętności rozwiązywania konfliktów w domu, w rodzinie. |
-
rozmowy z pedagogiem - warsztaty
TZA -teatrzyki
profilaktyczne
- filmy edukacyjne |
- pedagog -
nauczyciel prowadzący
zajęcia - nauczyciele
|
4.
Dostarczenie informacji rodzicom o możliwościach pomocy psychologicznej,
prawnej, socjalnej
i pedagogicznej. |
-
umieszczenie na gazetce ściennej adres w lokalnych instytucji działających na
rzecz pomocy rodzinie |
- pedagog |
Zadanie IV: PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA (OBSZAR: ZDROWIE)
Cele szczegółowe |
Sposoby i formy realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Dostarczanie uczniom i rodzicom wiedzy na temat zasad prawidłowego odżywiania. |
- lekcje wychowawcze, zajęcia edukacji wczesnoszkolnej, - gazetki, utworzenie biblioteczki o zdrowiu w bibliotece szkolnej, - spotkania z pielęgniarką szkolną, - spotkania z rodzicami poświęcone problemom zdrowia - realizacja programu edukacyjnego promującego m.in. zasady
zbilansowanej diety „Trzymaj formę” – prace plastyczne „Jedz owoce i warzywa
to na zdrowie dobrze wpływa” - klasowy „Dzień zdrowego
śniadania” z rodzicami - przerwy śniadaniowe w klasach po drugiej lekcji |
- wychowawcy klas
- nauczyciele biblioteki - pielęgniarka szkolna - nauczyciele
- nauczyciel realizujący program - wychowawcy klas - nauczyciele |
2. Promowanie racjonalnego odżywiania. |
- zapewnienie uczniom korzystania ze zdrowych posiłków w stołówce szkolnej, - organizowanie posiłków dla dzieci z rodzin o trudnej sytuacji materialnej, - upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego, ekologicznego odżywiania: gazetki, prezentacje, - organizowanie akcji promujących zdrową żywność, - udział w akcji „ Szkoła promująca zdrowie”, „ Warzywa i owoce
przez cały rok” - działania w ramach akcji „ Śniadanie daje moc” - pisanie fraszek „Odżywiam się zdrowo” – klasy IV – VIII - przerwy śniadaniowe w klasach po drugiej lekcji |
- pielęgniarka szkolna, wychowawcy - Dyrektor szkoły - wychowawcy klas - organizatorzy imprez - nauczyciele odpowiedzialni za realizację określonych działań, -
Dyrektor
- wychowawcy klas 0 - III
- nauczyciel j. polskiego - nauczyciel |
3. Wyrabianie prawidłowych nawyków oraz zapewnianie warunków do aktywnego wypoczynku. |
- zajęcia edukacyjne dotyczące zdrowia, - zajęcia sportowe, zajęcia w świetlicy, wycieczki rowerowe, piesze, autokarowe, - akcje o charakterze profilaktyczno-wychowawczym, - udział w ogólnopolskich, powiatowych i gminnych imprezach
sportowych. - realizacja programu prozdrowotnego m.in. w zakresie aktywności fizycznej: „Trzymaj formę” |
- wychowawcy/nauczyciele - opiekunowie świetlicy TPD - opiekunowie
organizacji szkolnych
- nauczyciele
wych. fizycz. -
realizatorzy programu |
4. Wyrabianie prawidłowych nawyków z technologii informacyjnej. |
- gazetki, pogadanki, - akcje o charakterze profilaktyczno-wychowawczym. |
- wychowawcy - nauczyciele
biblioteki, informatyki, pedagog, |
5. Zapobieganie wadom postawy. |
- ćwiczenia korekcyjne - spotkania z rodzicami, - pogadanki,
- realizacja treści wychowania zdrowotnego. |
- wszyscy nauczyciele - nauczyciele wych. fizycznego - pielęgniarka szkolna |
6. Uświadamianie uczniom szkodliwości substancji psychoaktywnych. |
- realizacja programów profilaktycznych: „Cukierki” - organizacja Szkolnych Dni Profilaktyki („Dzień bez papierosa”), plakaty, prace uczniów, gazetka - udział w ogólnopolskich akcjach profilaktycznych: realizacja
programu ,,Trzymaj formę” - akcje o charakterze profilaktyczno-wychowawczym – Happening z hasłami prozdrowotnymi, plakaty - warsztaty, lekcje wychowawcze, - pogadanki, gazetki, prelekcje, - realizacja programu antynikotynowej edukacji zdrowotnej: „Bieg po zdrowie” - realizacja programów dla przedszkola · „Czyste powietrze wokół nas” i udział w konkursie plastycznym ·
„Skąd się
biorą produkty ekologiczne” |
- wychowawcy klas, pedagog szkolny
- pedagog
- nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadań; W. Kruszewski wychowawcy
klas, pedagog
-
wychowawcy klas -
wychowawcy klas
- osoby wyznaczone do realizacji programu - wychowawca oddziału przedszkolnego |
7.Organizowanie imprez sportowych z udziałem rodziców. |
- realizacja imprez: „FESTYN RODZINNY” - angażowanie rodziców do współpracy |
- nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy klas |
8. Promocja zdrowia
w zakresie profilaktyki
i higieny osobistej |
- realizacja działań w ramach akcji oświatowej zapobiegania i
zwalczania wszawicy – pogadanki profilaktyczne, gazetki, ulotki
- realizacja działań w ramach dbania o higienę – pogadanki
profilaktyczne
- tematyczne prace plastyczne na temat „Higiena” - fluoryzacja - organizacja kącików higieny i codzienne korzystanie z nich - spotkanie stomatologiem |
- Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, rodzice, pielęgniarka, pracownicy
Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Żaganiu -
pielęgniarka, wychowawcy - wychowawcy klas - pielęgniarka - wychowawcy klas |
Zadanie V - PROFILAKTYKA
PRZECIW ZAKAŻENIU COVID -19
Cele
szczegółowe |
Sposoby
i formy realizacji |
Odpowiedzialni |
- zapewnienia uczniom, wszystkim osobom przebywającym na terenie szkoły bezpieczeństwa i ochrony przed zakażeniem koronawirusem - wdrażanie w Szkole
Podstawowej w Długiem procedur zapewniających
bezpieczeństwo i ochronę przed zakażeniem
koronawirusem |
- zapoznanie uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły z obowiązującymi procedurami
dotyczącymi bezpieczeństwa i ochrony przed zakażeniem koronawirusem - stosowanie przez Dyrektora szkoły, nauczycieli, pracowników szkoły
uczniów, rodziców, obowiązujących
zasad wynikających z procedur zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed zakażeniem koronawirusem w ramach zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania zakażeń COVID -19 w czasie pobytu w szkole i poza szkołą. - ZASADY FUNKCJONOWANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W
DŁUGIEM W OKRESIE OGŁOSZONEGO STANU EPIDEMII W ZWIĄZKU Z ZAGROŻENIEM ZAKAŻENIEM KORONAWIRUSEM COVID-19 - GAZETKI INFORMACYJNE - POGADANKI |
Dyrektor Wychowawcy klas Pracownicy szkoły |
DYREKTORA SZKOŁY RADA PEDAGOGICZNEKJ RADA RODZICÓW