wtorek, 28 maja 2019

Wycieczka do Gniezna, Biskupina i Poznania

22 i 23 maja br. uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w wycieczce do Gniezna, Biskupina i Poznania. Celem wyjazdu było poznanie historii miejsc ważnych dla każdego Polaka.
O siódmej rano przed szkołą odbyła się zbiórka. Potem wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w trasę. Po trzech godzinach jazdy dotarliśmy do Gniezna. Tam zwiedzaliśmy m.in. Katedrę Gnieźnieńską. Widzieliśmy w niej organy i 14 kaplic. Po raz pierwszy zobaczyliśmy stare drzwi, na których były najważniejsze sceny z życia św. Wojciecha. Następnie pojechaliśmy do Żnina, skąd wyruszyliśmy do osady biskupińskiej. Po drodze podziwialiśmy piękne krajobrazy. Gdy dotarliśmy do celu, zaczęliśmy zwiedzać osadę, znajdującą się na półwyspie. Była to rekonstrukcja. Zaskoczyło nas, że były tam tylko dwie chaty. Oglądaliśmy je od środka. Składały się one z paleniska, miejsca dla bydła oraz łoża. Podobno Biskupin kiedyś zamieszkiwało ok. tysiąca osób. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do dworka Gozdawy, w którym skorzystaliśmy z basenu i atrakcji przygotowanych przez ośrodek: przejazd traktorem, grill i tańce.
Kolejny dzień, to następne atrakcje: przejazd kolejką wąskotorową, zwiedzanie Muzeum Kolejki Wąskotorowej. Muzeum uważane jest za największy w Europie skansen parowozów, wagonów i pojazdów trakcyjnych na tor o szerokości 600 mm. Na zabytkowej stacji mogliśmy oglądać kilkadziesiąt eksponatów, wśród których było m.in. 17 zabytkowych parowozów. Byliśmy zafascynowani pociągami, mieliśmy również możliwość wchodzenia do wagonów.
Z Wenecji pojechaliśmy do Skansenu Miniatur w Pobiedziskach. Obiekty znajdujące się w skansenie, zrobiły na nas ogromne wrażenie: Biblioteka Raczyńskich, Zagroda wiejska Biskupin, Katedra w Gnieźnie i Stary Rynek w Poznaniu. Ekspozycję Skansenu Miniatur stanowią również ciekawe rzeźby przedstawiające postaci z mitologii słowiańskiej.
Następnie pojechaliśmy do Poznania. Zwiedziliśmy Stary Rynek, kupiliśmy wspaniałe pamiątki i spacerowaliśmy po jedynej z pozostałych w Poznaniu wysp na Warcie , czyli Ostrowie Tumskim.
O 16.00 zmęczeni, zadowoleni i oszołomieni natłokiem wrażeń wyruszyliśmy w drogę. To była bardzo ciekawa i bardzo udana wycieczka.